fredag 17 oktober 2008

OMXS30 17 oktober


Index har så här långt klarat sig ifrån att gå under förra veckans lägstapunkt och en 123-low har bildats. Det är en vändningsformation och den triggas om OMX tar ut 662 på uppsidan, men jag är lite skeptisk till den just nu. Till att börja med är det inte jättehög träffsäkerhet på en sådan då man går emot trenden men flyttar man med en stoploss klarar man sig ofta bra och de gånger det drar på ordentligt kan man hamna i en större rörelse. Främst är det dock den höga volatiliteten som ställer till det just nu då det nästan varje dag blir en kraftig rörelse redan vid öppning och det är då lätt att hamna fel.

Det vanligaste när det vänder upp från en botten, oavsett om det är en tillfällig rekyl eller riktig trendvändning, är att volatilititen faller tillbaka och det blir mindre staplar. Det ser vi inte än så länge så det kan vara läge att stå vid sidan av. Just nu är det stora fonder som är tvungna att gå ur positioner och det riskerar att fortsätta ligga som en våt filt över börsen och den typen av massiva tvångsförsäljningar gör läget mer svårbedömt.

Det är inte mycket kvar av oktober nu och det innebär att vi snart går in i den starkare delen av året, november-april. Jag har skrivit om det tidigare och jag kommer skriva mer om det framöver då det är ett av de starkaste och tydligaste mönstren som har funnits på börsen under väldigt lång tid. Det är en tydlig dragning uppåt under vinterhalvåret, men det är förstås inte så att det vänder upp direkt i början av november eller att det går upp hela tiden. Förra året var ett av de få undantagen då börsen gick riktigt dåligt under vintern och det är just i nedtrender man bör vara lite mer försiktig. Kombinerat med att vi har fått extremvärden i många indikatorer bedömer jag ändå att årets upplaga av november-april har en god möjlighet att bjuda på en mer positiv börs.

Just nu anser jag rörelserna vara lite för stora och nyckfulla och kommer därför att vänta och se om det lugnar ned sig lite. För trades över dagen är dessa rörelser däremot perfekta då det många dagar rör sig 10-20% intraday. Sedan är jag heller inte helt övertygad om att den botten som sattes under föregående vecka kommer att hålla. Dels föll det tillbaka väldigt mycket under denna veckan och volatiliteten talar snarare för en fortsättning nedåt och stora tvångsförsäljningar riskerar som sagt att sätta ytterligare press. Något ytterligare större ras har jag dock svårt att se i nuläget och det handlar isåfall om att det blir en lite lägre botten under november innan en återhämtning sker.

Jag visade häromdagen en graf över hur OMX har rört sig efter ett antal stora bottnar (3 månader efter stora bottnar) och vill förtydliga några saker då den kan vara lite missvisande. Vid jämförelsen har jag utgått från den lägsta stängningsnivån i respektive nedgång och när det då väl vänt upp så har det rört sig upp mot +35% de närmsta månaderna. Viktigt att tänka på är att det vid flera av dessa tillfällen ett tag innan har blivit små bottnar med korta rallyn innan det fallit ned till lägre nivåer. I efterhand är det förstås lätt att se var bottnarna hamnade och välja det som referenspunkt, men om börsen befinner sig vid en sådan punkt nu går förstås inte att avgöra säkert. Däremot talar det nedtrycka läget och indikatorernas extremvärden för en botten här i krokarna. Vad grafen då tydligt pekar ut är att det i de flesta fall rört sig uppåt med runt +35% efter en botten så det finns en hel del utrymme på uppsidan.

6 kommentarer:

  1. 30 % upp från dagens nivå innebär 780-nivån. Nivån SER troligt ut när man tittar på en graf, men den känns inte trolig imo.

    Det som sker idag - att vi öppnar upp 3,8 % och följer USA, för att sedan falla tillbaka till -1 % efter lunch - känns som en klassiker. Det finns ingen styrka i marknaden för tillfället.

    SvaraRadera
  2. Gratulerar till en utmärkt blogg. Kom precis att tänka på samband mellan bottnar-uppköp. Finns nåt sådant? Är relativt ny i gamet och tänker kanske för banalt i frågan, men borde inte många företag vara attraktiva för uppköp nu? Vet du hur det varit under tidigare kriser med det?

    SvaraRadera
  3. Ökar, minskar uppköpen under krisen eller är det oförändrat? var ju frågan :-)

    SvaraRadera
  4. Använder du dig av Elliott någonting, och vad tycker du i så fall om den metoden?

    Tackar även jag för grymt bra blogg och än så länge väldigt (relativt hur svårt det är) träffsäkra analyser.

    /Johan

    SvaraRadera
  5. 1-2-3 setup på plats!

    Går i alla fall själv in försiktigt i omx-termin för att se vad den kan ge.

    Min signalnivå bröts när omx gick över gårdagens högsta (656.79).

    Siktet är inställt på #2 (722.48) som bildades 081014.

    Hur definierar du en 1-2-3 setup?

    Intressant att höra din definition och användning (entry, target, stop etc).

    SvaraRadera
  6. "Kom precis att tänka på samband mellan bottnar-uppköp. Finns nåt sådant?"

    Ingen aning tyvärr, men visst borde det vara som du är inne på att många företag blir attraktiva för uppköp efter en längre tids nedgång.

    -------------
    "Använder du dig av Elliott någonting, och vad tycker du i så fall om den metoden?"

    Nej, jag använder det inte som någon strikt metod. Däremot tycker jag kunskap inom EWT ger en bra känsla för marknadens rörelser så vissa delar använder jag på sätt och vis i mina analyser och trading.

    ----------
    "Hur definierar du en 1-2-3 setup?

    Intressant att höra din definition och användning (entry, target, stop etc)."

    Jag använder mig i stort sett av Joe Ross definitioner. I dagsläget skulle jag också i första hand sikta på #2. Jag gillar inte riktigt när det blir så här stora 123-setups, det blir svårare att hantera själva traden med var man sätter t.ex. stop. Bättre med små staplar och ett rejält brott upp rätt över #2 och vidare upp.

    SvaraRadera