söndag 5 oktober 2008

Världsindex översikt vecka 41


Veckan som gick var den sämsta hittills i år och innebar rejäla sättningar på börserna världen runt. Lustigt nog klarade sig Stockholmsbörsen "hyfsat" relativt sett, men en del av det kommer tas igen under veckan. Graferna talar egentligen för sig själva, trenden är kraftigt fallande och vi befinner oss i en bear market. Fortsatt försiktighet gäller och ingen vet om trenden vänder nu i höst eller om det dröjer ytterligare 1 eller 2 år. Varför då ha bråttom att slänga sig in på börsen för att det ser billigt ut? Gör man det bör man ha en plan för att agera när/om positionerna går emot en. Det var många som hoppades på att fånga botten redan i början av året och gång efter gång de senaste månaderna. Till slut fångar man botten men det gäller då att man klarat av att agera och ta små förluster de gånger det inte vände som man tänkt sig.

Nu kan det tyckas som att jag delvis talar emot mig själv då jag skrivit om en förväntad botten den senaste veckan och därmed försöker mig på "bottenfiske". Jag skiljer dock på en botten som kan vara värd att trada på och en riktigt stor botten. När vi får en bekräftad trendvändning så är det dags att köpa in sig på bred front, men tills det sker är det bättre att ta lite mindre positioner och man kan då trada både mot och med trenden. Den som följt min blogg under några månader vet att jag varit skeptisk (att de skulle hålla) till de bottnar som skett tidigare i år, även om de gett en del procent på uppsidan och varit klart tradingbara.

Anledningen att jag är mer positiv nu har jag till viss del redogjort för tidigare. De flesta större bottnar sker under andra halvåret och ofta kring september-oktober och det sammanfaller nu med att vi har extremvärden i flera indikatorer. Just att det är ett sådant tryck i nedgången gör dock att det antagligen inte är tal om någon större botten som är på gång ännu, men vi befinner oss i ett intressant tidsfönster och ett "översålt" läge som bör ge rätt många procent på uppsidan närmsta tiden. Inlägget nedanför som skrevs i torsdags gäller därför i allra högsta grad och jag rekommenderar att läsa det igen, eller för första gången, inför den kommande veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar