söndag 12 oktober 2008

Världsindex översikt vecka 42


Vecka 40 var årets sämsta vecka, men den och alla andra veckor sedan många år tillbaka bleknar i jämförelse med den gångna veckan. Det var rekordstora dagsnedgångar och för t.ex. Dow Jones var det den sämsta veckan någonsin sedan indexet skapades 1896. För svenska OMXS30 slutade veckan -20,2% vilket också var rekord och kan jämföras med den näst sämsta någonsin, som var i början av november under kraschen -87, då det föll -12,9%. Det skulle inte förvåna om vi får uppleva fler dagar och veckor framöver som placerar sig högt på rekordlistorna.

Inför förra veckan skrev jag om en förväntad större rekyl upp och min tanke var då att vi skulle få en tidig oktoberbotten och en uppgång under flera månader. Sett i efterhand fanns det varningssignaler om att något inte stod riktigt rätt till då både VIX och New Lows fortsatte att trenda upp till högre nivåer. Vid tidigare stora paniknedgångar så spikar dessa indikatorer snabbt upp till extremvärden för att snabbt falla tillbaka igen. Så har alltså inte skett den här gången vilket innebär att det finns betydligt färre referenspunkter när man tittar på historisk data. Man behöver helt enkelt jämföra med de krascher som har skett genom historien, men det är inte särskilt lätt att hitta tydliga mönster och nivåer. Jag har därför inte någon klar bedömning alls av läget just nu, men som jag upprepat många gånger under hela året så är trenden ned och det finns ingen anledning att köpa aktier förrän vi får en tydlig vändning.

Det kan mycket väl bli så att vi nu fått en klassisk oktoberkrasch och att det snart vänder upp, men jag kan inte se något som tydligt väger över för ett sådant scenario. Givetvis är det oerhört översålt och det kommer säkert fortsätta svänga kraftigt närmsta tiden, men det har blivit betydligt svårare att bedöma läget nu. Perioden november-april är den säsongsmässigt starka delen av året, men det har varit ett väldigt splittrat utfall de år där börsen har trendat ned kraftigt, men jag kommer titta mer på det framöver. Flera index börjar nu faktiskt närma sig sina bottnar från 2002 och det är nog en överhängande risk att vi kommer få se de testas av och kanske slås ut.

2 kommentarer:

  1. Gillar din blogg men tänkte ifrågasätta ditt agerande att "följa planen" samtidigt som du hela tiden skriver att det inte finns någon anledning till köp förrän man ser en tydlig vändning. Hur har du följt upp planen, ligger du kvar i dina innehav som du köpt mellan 700-750?
    Tack för bra blogg, absolut en av de bättre.

    SvaraRadera
  2. Jag har som sagt förväntat mig en större rekyl upp men den har tyvärr uteblivit. Att jag ville agera på en rekyl nu beror på att jag hela tiden väntat mig en botten i september-oktober, vilket är vanligt och jag ansåg att möjligheten till det var stor då vi nådde extremnivåer. Tyvärr har det blivit ännu värre extremnivåer och det är som sagt få tillfällen i historien som är jämförbara med nuläget.

    Jag har dock försökt vara tydlig med att en rekyl enbart är sett i ett tradingperspektiv och inget jag rekommenderar att man går "all-in" på. Själv väntar jag t.ex. med att gå in i köppositioner för pensionspengar och på bred front förrän det kommer bekräftelser på att trenden kan ha vänt och det har jag skrivit många gånger under året. Det blir tyvärr kanske lite otydligt när man skriver ned hur man resonerar och då blandar lite olika tidsperspektiv.

    Jag började köpa in mig vid 720 och ökade under veckan men det innebär förstås ändå att positionen ligger minus i dagsläget och jag valde att ta en viss förlust under fredagen och kommer antagligen gå ur helt under kommande vecka, beroende på hur det utvecklar sig. Rekylen kan förstås komma nu, men börsen har inte agerat som tänkt och då kan det gå lite hur som helst. Jag har samtidigt tradat en del både på kort- och longsidan då det rört sig så kraftigt varje dag. Stora köppositioner har jag dock avrått från under hela året och det gäller fortfarande. Ett alternativ är förstås att man sprider ut sina inköp under flera månader, men själv avvaktar jag hellre och börjar köpa när det väl börjat vända upp. Hoppas jag lyckats klargöra lite hur jag resonerar.

    SvaraRadera