torsdag 2 oktober 2008

Håll huvudet kallt...

Det blev på nytt en liten sättning i USA under torsdagen och Stockholmsbörsen, som klamrade sig fast på plussidan ett bra tag, fattade till slut vinken. Det är uppenbarligen fortsatt stora problem på kreditmarknaderna och en risk att ta med i beräkningen är att det fortsätter vilket i värsta fall kan leda till en riktigt rejäl krasch. Samtidigt måste man försöka hålla huvudet kallt och inte dras med i allt negativt som förs fram i nyhetsflödet just nu. Det ska vid en vändning vara rejäl rädsla och kännas som att vi står inför randen av en annalkande katastrof. Det är dock ett rejält tryck i nedgången så jag förväntar mig att det senare kommer bli lägre nivåer eller minst ett återtest av den botten som är på gång.

OMXS30 bildade en key reversal för nedgång under torsdagen vilket ofta ger en fortsättning i samma riktning (nedåt). Det är svårt med nivåer just nu, men ett brett intervall på 700-750 bör framöver visa sig vara ett bra köpläge. Panikdagar är bra tillfällen att gå emot marknaden för att ta position inför ett förväntat rally. Givetvis kan det hela slå fel så det behövs riskhantering så att man är förberedd på att det i värsta fall blir tvärt om. Trading handlar inte om att ha rätt eller fel utan att agera efter vissa faktorer och låta marknaden avgöra om det blir vinst eller förlust. Just nu är det många faktorer som talar för att en botten ska sättas och då agerar jag efter det tills motsatsen bevisas.

Vill sist återigen bara poängtera att min tanke med att fånga en botten här och nu är rent tradingmässigt och inget jag går "all-in" på. Trenden är kraftigt fallande och någon trendvändning är det inte tal om ännu, förrän bekräftelser på det är på plats.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Måste bara berömma ditt sätt att skriva på din blogg. Är du proffs till vardags när det gäller värdepapper/index?

    Hur som helst tycker jag du skriver på ett sätt som även en novis som mig kan förstå någelunda.

    MVH

    SvaraRadera
  2. Hej,
    har följt denna blogg en tid, och tycker att det är mycket intressant läsning! Keep up the good work, och fortsätt att dela med dig av dina tankar till oss vanliga döda.

    BR

    SvaraRadera
  3. Kanonblogg..

    Skulle vara grymt intr. att se hur botten formationerna sett ut i de förra nedgångarna, exempel har det varit en stor nedgångsdag och vad har i s f följt.

    Låt säga 10 handelsdagar kring det man senare har kallat den absoluta botten.

    Du är grym på att ta fram och gestalta den typen av fakta på ett informativt sätt.

    SvaraRadera
  4. "Skulle vara grymt intr. att se hur botten formationerna sett ut i de förra nedgångarna, exempel har det varit en stor nedgångsdag och vad har i s f följt."

    För drygt en månad sedan skrev jag ett inlägg lite på det temat. Jag kikade då visserligen på en längre tidsperiod för att visa att även om man missar början av nästa stora uppgång så räcker det ändå gott och väl att gå in efter ett tag. Ska se om jag kan kika lite mer på just 10-20 handelsdagar efter en stor botten för att identifiera lite gemensamma nämnare.

    http://teknisk-analys.blogspot.com/2008/08/att-missa-brjan-av-nsta-stora-rally.html

    SvaraRadera