fredag 24 oktober 2008

OMX bryter ned


En kort update då OMX idag bryter ned vilket tydligt kan ses i bifogad 120-minutersgraf. Cirka 620 har jag haft som viktig nivå och den föll direkt vid öppningen och siktet är nu inställt på 500-550 inom några veckor enligt vad jag skrivit i tidigare inlägg. Även om det redan är rejält nedtryckt i år kan det bli mycket värre, men jag kommer ha koll på en eventuell botten mot slutet av november/början av december.

Just nu är det alldeles för många som fortfarande är positiva och köper eller ligger kvar. Med tanke på omfattningen av den här nedgången så har jag svårt att se att vi får någon större uppgång innan det blir en stor andel som kapitulerar och tröttnar på börsen och där är vi inte riktigt än.

Volatiliten är fortsatt enormt hög och vi kan nog räkna med rejäla rörelser både upp och ner även framöver. På uppsidan är det ovan nämnda 620 som är en viktig nivå som behöver tas ut för lite positiva vibbar. Så länge OMX håller sig under är det fortsatt nedsida som gäller.

7 kommentarer:

  1. Intressant som vanligt. 500-550 nivån är inte alls orimligt. Sedan går det väl knappt att misslyckas med aktier om man då köper Large Caps kvalitetsbolag på sikt. Eller? Nu är det ju kolmörkt men när det vänder är det ju dom stora bolagen som drar upp börsen.

    SvaraRadera
  2. Det beror nog lite på hur man definierar "på sikt", men visst kan man säkert göra en del kap om man börjar köpa nu och har tänkt att behålla i många år. Risken är ju dock ifall vi inte ser en riktig botten förrän t.ex. 350, vilket då är nästan en halvering från dagens nivå. Då får man sitta och vänta i ytterligare några år innan man är tillbaka vid ingångsvärdena och kan se fram emot plus.

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant och välskrivet som vanigt. En fråga, hur har du koll på att det är för många som är fortsatt positiva?

    SvaraRadera
  4. eos: Det är till största delen min egen subjektiva uppfattning då jag kollar av läget på olika forum, bloggar/webbsidor och analyser. Jag kan förstås ha fel i den uppfattningen och det är heller inget som betyder att det måste fortsätta ner just därför, men det är heller inte något som ger stöd för ett bullish case.

    SvaraRadera
  5. När jag tittar på olika nyckel indikatorer som mäter bredden så syns det tydligt att momentum (styrkan) i bredden håller på att avta succesivt.

    Tror en botten för den sekundära trenden är ganska nära i tid. Men vi får se, inte omöligt att index fortsätter trenda nedåt i långsam takt i ett ryckigt mönster.

    SvaraRadera
  6. Vad tror du om detta scenariot:

    http://borssnack.di.se/diseconf/forum/showImage.aspx?image=1EF37371-3A19-4C46-85FA-61BFFADEAA33.jpg

    Alltså 25-35 % upp för att senare fortsätta ner.

    Mvh Ari_man

    SvaraRadera
  7. Ja det är mitt alternativscenario, men bedömer fortsatt att det ska ytterligare ned redan nu. Men helt klart värt att ha med som alternativ och vara beredd att agera på.

    SvaraRadera