onsdag 22 oktober 2008

OMXS30 grovskiss


Jag vill visa en veckograf jag tog fram häromdagen och som anknyter till inlägget "OMXS30 vecka 43". I det inlägget skrev jag att min tolkning är att vi kommer få se en ny säljvåg som kan ta index ned mot 500-nivån. Grafen visar en grovskiss som jag arbetar efter just nu. Det kan förstås se ut som rena gissningar men det finns en hel del tankar bakom. Det första scenariot (1) är alltså mitt huvudscenario och innebär att det fortsätter ner mot 550 och optimalt cirka 500. Tidsmässigt bör det isåfall vara klart innan årsskiftet och därefter en kraftigare återhämtning under flera månader.

Visserligen går vi nu in i den säsongsmässigt starka delen av året så det kan tyckas att jag inte tar hänsyn till det alls i detta scenariot, vilket inte är fallet. Dels är vi i en kraftig nedtrend och då är det inte lika tydligt tryck uppåt under vintern och dessutom är det faktiskt rätt vanligt att det inleder med minusnoteringar. Men det slutar sällan på minus räknat från sista oktober till sista april så halkar det ned på minus under november och ev. december så kan det bjuda på ett riktigt grymt köpläge.

Det andra scenariot (2) är att vi håller på med en bottenformation och då bör vi kunna se upp mot 800-nivån framåt vårkanten i samband med att vi nu går in i den säsongsmässigt starka delen av året. Just nu ser detta alternativet inte så övertygande ut, men det kan ändra sig framöver så jag ser det som en reservplan om det skulle börja dra på uppåt och lite positiva signaler faller på plats. Det var egentligen det här jag hade som huvudscenario för ett tag sedan då jag var inne på en botten i september-oktober och sedan upp under flera månader.

Det kan förstås bli på lite andra sätt, t.ex. en större konsolidering under flera månader mellan 600 och 700, men det är rätt ovanligt. OMX brukar trenda på rätt bra och rör sig ordentligt.

6 kommentarer:

  1. Tjena Stefan!

    Håller på att spåna på D-uppsatsen nu. Tänkte bara höra med dig om du vet var man kan hitta grafer över put/call -ratios för den svenska marknaden? (eller andra länder om det inte finns någon Sverigespecifik) Tips på var man kan hitta historiska grafer över andra sentiment/"psykologi"-indikatorer mottages tacksamt.

    /Jesper H

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Fin, tydlig och pedagogisk block du tagit fram. Jag läser den med jämna mellanrum och delar i många delar dina prognoser! Fortsätt så då många kan ha stor glädje av ditt skrivande då du ofta har rätt!

    Jag är inne på ditt alternativ 2 vi förmodligen är inne i en tillfällig botten. Ett tecken är volatiliteten, där vi ser tvära kast upp och ner, vilket kan vara en första signal till återhämtning. Tror på 62% från 900-nivån => 790. Sedan ner igen!

    Mitt långsiktiga mål runt 2010 blir 270... En omskakande resa som framtvingar systemskiften lite här och var. Blir det nationsvisa skuldavskrivningar som gäller???

    mvh
    H&B

    :-(

    SvaraRadera
  3. Hej, Jag undrar om du kan rekommondera ett tradingprogram och en börsmäklare att börja handla hos. Vill handla i realtid på omx och med möjlighet att analysera i realtid.

    SvaraRadera
  4. Stefan!

    Maila mig på adress hausse.baisse@gmail.com så kan vi utveckla din frågeställning

    H&B

    SvaraRadera
  5. H&B: "Ett tecken är volatiliteten, där vi ser tvära kast upp och ner, vilket kan vara en första signal till återhämtning."

    Jag ser det tvärtom, det behövs att vollan minskar för att vi ska se en större rekyl upp. Så länge den fortsätter vara på så här höga nivåer så kommer nedgången att fortsätta.

    SvaraRadera
  6. Stefan: Det går nog bra med vilken mäklare som helst, Avanza/Nordnet/Etrade. De erbjuder ofta ett antal olika tradingplattformar. Själv kör jag mest via Avanzas vanliga webbsida, vilket räcker för mig.

    SvaraRadera