söndag 19 oktober 2008

OMXS30 vecka 43


Då jag vet att det är en del nya läsare så vill jag först börja med en summering av mina analyser i år. Det är inte för att lyfta fram exakt huruvida jag har haft "rätt" eller "fel" utan mer som en bakgrund till hur jag har resonerat tidigare för att lättare kunna hänga med hur jag tänker framåt. Det blir en del text, hoppas någon orkar ta sig igenom ändå. :)

För knappt 1 år sedan blev jag negativt inställd till börsen då en toppformation bildades som bröt ned och efterhand föll fler bekräftelser på plats att en större nedgång var på gång. Runt årsskiftet var jag inne på att det under första kvartalet skulle bli ett nytt försök på uppsidan innan vidare nedgång, bland annat med stöd av säsongsmässigt starka månader. Det blev visserligen en tillfällig botten i januari och mars, vilket jag då missade. Perioden perioden november-april i fjol blev trots det en av de sämsta någonsin vilket då indikerade fortsatt nedgång under våren och sommaren.

I slutet av februari var det gott om varningssignaler och jag satte ut 700-nivån i OMX som en "målkurs" och tidsmässigt har jag hela tiden varit inställd på att det skulle ske i september-oktober. När vi så kom ner till 700-nivån började jag ställa in mig på en (tillfällig) botten och en flermånadersuppgång under det starka vinterhalvåret. Oktober har dock inneburit lite kraftigare tryck nedåt än väntat och positiva signaler lyser med sin frånvaro så här långt. Visst är det rejält nedtryckt, sentimentmätningar visar på stor pessimism och olika indikatorer har nått extremvärden som historiskt har gett bottnar, men börsen beter sig inte riktigt "normalt" just nu som jag ser det. Bland annat fortsätter volatiliteten vara rekordhög och den bör falla tillbaka något om vi ska se en botten. Under vecka 41 när det rasade friskt hade vi dessutom ett antal riktigt kraftiga neddagar och när vi sedan fick en kraftig motreaktion måndag 13 oktober så borde det ha varit starten av en uppgång, men istället föll det snabbt tillbaka igen.

Det kan förstås fortfarande vara så att en botten håller på att bildas, men som jag skrev i det senaste inlägget så föll det tillbaka lite väl snabbt och OMX är nu bara en liten bit ovanför årslägsta. Jag skrev i förra veckan att jag inte ser något ytterligare ras just nu, men jag ändrar mig faktiskt på den punkten. Min tolkning är att vi nu istället kommer få se en ny säljvåg och att vi ser ytterligare cirka -20% på nedsidan de närmsta 2 månaderna, vilket innebär runt 500-nivån i OMX. Det ger möjligheten till att en enorm triangelformation bildas mellan år 2000 och fram till nu. Tilläggas ska att jag ser ännu lägre nivåer som möjliga och det är isåfall botten från 2002 vid dryga 400 i första hand. Längre än så vill jag inte sträcka mig i nuläget även om det finns värre scenarion, men förhoppningsvis ska det inte bli så illa.

Det är möjligt att jag gör en alltför pessimistisk bedömning och jag vill avsluta med att kommentera lite kring "rätt" eller "fel". Det är förstås kul om man gör en bra analys som visar sig bli korrekt, men det viktigaste är ändå att ta fram scenarion och bedöma hur trovärdiga de är och försöka tjäna pengar. Jag har många gånger upprepat att vänder det upp och en del bekräftelser faller på plats så kommer jag givetvis ändra uppfattning och gå in i köppositioner, men tills vidare följer jag trenden nedåt. Det gäller alltså att agera efter ett scenario, men att inte låsa sig vid det utan kunna ändra sig när man blir motbevisad.

Kort sammanfattning: Kortsiktigt är 620 en viktig nivå att ha koll på under inledningen av veckan, under så väntar snabbt 600. Volatiliteten är fortsatt väldigt hög så vi kan räkna med kraftiga rörelser och runt 500 ser troligt ut innan året är slut och under nästa år kan det bli aktuellt med 400. Tanken med en flermånadersuppgång finns kvar, men oerhört svårt att säga när den drar igång så det blir till att invänta lite positiva signaler för det först. Viktigaste som jag ser det är att trenden är kraftigt ned och det finns ingen anledning att stressa in i marknaden.

8 kommentarer:

  1. Mycket intressant (som vanligt)!

    Vet EJ om du läst nedan artikel, handlar om hedgefonder. Såg du var inne på dessa i ett tidigare inlägg. Postar länk, annars får du ta bort inlägget! Keep up the good work!

    http://www.elliottwave.com/freeupdates/archives/2008/10/17/How-Far-the-Mighty-Have-Fallen-in-Vicious-Cycle-of-De-leveraging.aspx

    SvaraRadera
  2. Eric rapporten kanske vänder hela skutan.....

    Ari_man

    SvaraRadera
  3. Ja analyserna svänger minst lika mycket som marknaden.

    Ena dagen är det upp 20-30% som gäller, någon börsdag senare är det ned med lika mycket som gäller.

    Jag kan inte hålla med om att volatiliteten fortfarande är lika hög (även om den är väldigt hög), momentum i nedgången har trappats ned tillfället. Tittade även på vix/trix som ser ut att äntligen vända tillfälligt. Indexen gör stora upgångar/nedångar men kastas inte lika hårt längre. Bra styrka i marknaden idag.

    Allt hänger på en skör tråd. Vi får se om du hinner ändra dig ännu en gång! :-)


    Kör hårt med bloggen

    SvaraRadera
  4. Verkar som du får ändra ditt scenario rätt så mycket ifall denna uppgång håller i sig och når över förra toppen (722ca) så måste vi nog se detta som en långsiktig botten. Och 400 får vi nog se i stjärnorna efter. Snarare 800-850 i första hand!

    SvaraRadera
  5. 20.02, 21.09

    Ha överseende med idioten Evilsteff.

    Tyvärr är det nog priset du får betala, för att allt flera hittar till din eminenta blogg.

    RESPEKT.

    SvaraRadera
  6. Suverän blogg Evilsteff.

    Här är en annan bloggare som är inne på samma spår.

    Själv är min tro att denna bearmarket har långt kvar än, slutliga botten blir kanske runt 2011. Vi kommer såklart få se stora rallyn både i tid och pris under vägen som får alla att tvivla och säga att det äntligen är över nu, det hör till spelet då bearmarkets fungerar så.

    SvaraRadera