måndag 6 oktober 2008

Tredje största nedgången i OMXS30

Den 19 september hade vi den fjärde största uppgången någonsin i OMXS30 efter ett rally på +8,98%. Idag måndagen 6 oktober föll börsen -7,24% vilket var den tredje största nedgången någonsin och faktiskt ett tag såg ut att kunna kvala in som nummer 1. Man kan inte precis klaga på att börsen rör sig för lite...

Här är en lista på de fem värsta nedgångsdagarna. Lägg märke till att tre av de har skett under oktober månad och notera även datumen på de två översta. Den ena var 9/11 och den andra var mitt i kraschen -87. Att 6 oktober i år kvalar in på tredjeplats säger rätt mycket om hur allvarlig den här krisen faktiskt är. Att det kommer bli fortsatt volatilt framöver är ingen vild gissning och vi kommer säkert få se ytterligare en eller flera dagar som tar sig in bland de största upp- och nedgångarna.

1. 11 september -01 -8,17%
2. 29 oktober -87 -7,99%
3. 6 oktober -08 -7,24%
4. 16 oktober -89 -7,23%
5. 19 augusti -91 -7,07%

2 kommentarer:

  1. Underbart bra blogg! Lättskriven, tydlig men samtidigt med mycket bra fakta.

    (funderade när jag läste din lista, borde inte den här nergången hamna på 4e plats? -7,61% är väl större, eller läser jag fel..)

    Mvh
    niklas

    SvaraRadera
  2. Niklas: Jag måste varit trött när jag lade in listan igår, det ska vara -7,23 och inte -7,61 som jag hade skrivit. Jag har ändrat det i inlägget nu, tack för att du uppmärksamma det :)

    SvaraRadera