tisdag 7 oktober 2008

OMXS30 8 oktober


Oktober har startat med en ordentlig sättning på börserna och gör skäl för sitt rykte som en månad då många stora nedgångar och krascher har skett. Samtidigt ska man komma ihåg att oktober faktiskt i snitt är en rätt hyfsad månad när alla dagar är avklarade och det är främst andra halvan som brukar bjuda på uppgång. I förra veckan skrev jag om 700-750 som ett brett intervall där jag köper inför en förväntad rekyl och det gäller fortfarande.

Vad som händer just nu är sannolikt en hel del tvångsförsäljningar och aktörer som drar ned på sin risk och därmed skapar en press nedåt. Än så länge syns inte minsta tendens till att kunna vända upp och risken är att OMX halkar ned ytterligare. Nivåer jag har tittat på ett tag är dels den konsolidering som skedde under 2004 mellan 644 och 730 samt 200-månaders glidande medelvärde som befinner sig strax under 680. Se översta grafen som är i månadsupplösning.

Att vi befinner oss i en bear market är det nog få som tvivlar på och kraften i den här senaste nedgången indikerar att vi kommer få se ännu lägre nivåer framöver. Detta visar vikten av att titta på ett större perspektiv och inse att det kan ta tid innan börsen vänder när det väl satt fart åt ett håll. Den stora huvudskuldran har ett mål på runt 575, men som jag skrivit tidigare är inte något exakt mål det viktiga. Istället är det just trendriktningen man ska fokusera på och haka på tills det verkligen vänder på nytt. Just trendriktningen är en av de viktigaste variabler jag använder och tillsammans med säsongsmönster och lite andra saker så har jag väntat på de här nivåerna i runt 1 års tid nu. När OMX nu är nära att knäcka även 700-nivån med den här kraften kan det tyvärr bli läge att kika på ännu lägre nivåer under nästa år.

Till sist visar jag en 120-minutersgraf med MACD-indikatorn längst ned. Den här nedgången under september-oktober har nu tryckt ned MACD till lägre nivå än vid januari- och julibotten. Bägge de nedgångarna var kraftiga, men när det går "för långt" åt ett håll så kommer det alltid en rekyl. (om det inte kraschar totalt...). Vid julibotten så fortsatte index en bit till på nedsidan så att MACD är på en väldigt låg nivå betyder inte att det måste komma en rekyl, men det är ordentligt uttänjt på nedsidan just nu. Jag kommer därmed fortsätta köpa in mig inför en rejäl upprekyl, men för att undvika missförstånd gäller det ren trading.

Jag ser absolut ingen anledning till att köpa på sig aktier även om man tänkt behålla de i några år. Det kan falla mycket mer än så här och då kan det ta lång tid innan man hamnar på plus. Som jag argumenterat för flera gånger så hinner man utan problem köpa in sig när det väl har vänt på allvar. Lite förlorade procent på uppsidan känns nog betydligt bättre än att riskera många procent på nedsidan ifall man misslyckas med att pricka botten.

4 kommentarer:

  1. Grymt bra information och analyser.

    Tack!

    SvaraRadera
  2. OK! Det kan gå upp nu eller ner mer.

    SvaraRadera
  3. Hej

    Vad har du för mål med denna rörelse, är vi klara på nedsidan eller kommer det mer? Har sett några räkningar som säger ner kanske ytterligare 40-50%, tycker du att det känns rimligt?

    SvaraRadera
  4. Just nu har jag inget direkt mål på nedsidan efter att 700 äntligen har nåtts. Jag ska kika lite mer på det framöver, men vill avvakta något för att se hur den här upprekylen (om det nu blir någon) beter sig. Kraften i den här nedgångsfasen indikerar dock att det bör bli lägre nivåer och ett scenario är helt klart att det ska ned mot botten från 2002, vilket alltså innebär runt -40% från dagens nivå. Som svar så ser jag faktiskt det som rimligt och jag ska snart presentera lite saker som ger stöd för det. Jag tycker i alla fall att man ska vara beredd på att det faktiskt kan bli så illa, det har faktiskt skett tidigare i historien.

    Jag har mer positiva scenarion också och då kan vi vara nära en riktigt stor botten, men marknaden får visa vägen och ge bekräftelser på det först.

    SvaraRadera