måndag 27 oktober 2008

OMXS30 vecka 44


I fredags bröt OMX till slut ner under 620 och snabbt var det nere i 567,80 som dagslägsta. Det ser alltså nu ut som index är på väg ned mot 500, men möjligen är det så att det kommer gå fortare än vad jag hade väntat mig. Tanken var att det skulle nås först i december, men som det ser ut nu kan det ske redan i november eller i värsta fall redan den här veckan. I ett mer normalt läge borde vi redan fått se en större rekyl upp, men börsen befinner sig mitt i en krasch och då kan vad som helst hända. Vi kommer helt klart få en rejäl rekyl på 30-40% när krutröken lägger sig, men tills vidare gör man bäst i att invänta någon typ av säljklimax som kan indikera att den är på gång.

Det ser nu ut som att en nedgång till botten från 2002 vid dryga 400 är i spel och i värsta fall nås det redan i år och inte nästa år som jag tidigare tänkt. USA-indexen ligger en bit före och är snart nere vid sina respektive bottnar från 2002. Det ska därför bli mycket intressant att se hur OMX kommer att reagera när det sker. Det är som sagt kraschläge just nu (och att stå vid sidan av är en "position" värd att fundera på), men jag börjar förbereda mig på en kraftigare rekyl. Viktigt är dock att det först måste till någon trigger och det är högst tveksamt om stora köpare vågar sig in innan 2002-bottnarna har testats. Under veckan ser jag fortsatt 620 som en viktig nivå på uppsidan och så länge index är under där så tar vi sikte på 500 och i nästa steg runt 400. Håll i hatten...

5 kommentarer:

  1. Jag har gjort så att jag säljer av hälften av mina aktier, ökar i Xact Bear och kontantdelen. Svårigheten blir att ställa om och gå in i marknaden ordentligt när det vänder. Förmodligen kommer jag att tappa 10-15 % av uppgången. Kan du med goda råd minska den förlusten?!!

    SvaraRadera
  2. hur svårt kan det vara. Strategin nu måste vara att köpa på sig så mycket aktier som möjligt. Att de sjunker lite till är rätt klart. Men att exakt hitta den punkten är inget som går att göra i förskott ( endast i efterskott:).ansid

    SvaraRadera
  3. Anonym...
    Varför är strategin att köpa nu?
    OMX kan falla ner till 200 om det vill sig rejält illa och dessutom så kanske en del av de företag du investerar i till och med konkar...det här är ingen *vanlig* lågkonjunktur...
    Köp med vinden i ryggen är mitt råd.
    Ta det försiktigt och lycka till!

    SvaraRadera
  4. erik: Jag har inget riktigt bra svar till dig, men skriver ned lite snabba tankar hur jag resonerar. Jag ser det så här att vill man köpa in sig med en lite högre sannolikhet för att en uppgång ska hålla i sig så måste man invänta en ordentlig botten och en vändning. Det gör att man kommer missa starten av uppgången precis som du skriver, men å andra sidan gör inte det så mycket om det sedan ändå går stadigt upp under en längre tid.

    Alternativet är att man hoppar in och försöker fånga botten men det är det många som har gjort ända sedan 1000-nivån...och nu kommer man garanterat kunna köpa in sig en bra bit under de nivåerna. Skulle vi få OMX ner mot 400 så kanske man kommer in nånstans vid 500-600 igen när det vänt upp, alltså där vi är nu. Det är många som är livrädda för att missa några procent när nästa rally startar, men de verkar inte bry sig så mycket om att förlora många procent när det fortsätter ned hela tiden.

    Min grundstrategi är alltså att invänta tydliga bekräftelser på att trenden har vänt, jag kommer skriva mer om det framöver. Som komplement kommer jag dock försöka komma in lite närmre botten med en del av kapitalet, men det är i första hand mer tradingbetonat. Får vi t.ex. en rejäl sättning följt av en reversal vid en lämplig nivå (t.ex. 2002-botten) så kan man gå in med en del av sitt kapital. I första hand siktar man då på en större upprekyl, men visar det sig bli en större vändning så går man in med mer kapital.

    SvaraRadera
  5. Vill bara tacka för intressanta analyser. Är inne och läser varje dag. Kör hårt!

    SvaraRadera