fredag 10 oktober 2008

Rekordnedgång Dow Jones


Dow Jones satte nytt all-time high på 14.164 (högsta stängning) den 9 oktober 2007 och det är alltså nu ett år sedan. På ett år har Dow rasat -39,4% till 8.579 och det är faktiskt den värsta nedgången på över 100 år räknat på hur mycket det har fallit ett år från toppen. Grafen visar utvecklingen vid alla stora nedgångar från toppen och ett år framåt. Senaste årets nedgång är så här långt alltså kraftigare än den som skedde 1929...

Det ska dock noteras att det blir en lite felaktig jämförelse då man tittar på kursen ett år efter själva toppen, det säger alltså ingenting om hur lågt index har varit under det året. 1929 föll det t.ex. nära -50% på drygt 2 månader. Oavsett så visar det verkligen kraften i den här nedgången.

Källa: Chart of the Day

4 kommentarer:

  1. sluta baissa nu. du skall hoppas nu

    //spear

    SvaraRadera
  2. Tack för alla intressanta uppgifter du lämnar!
    Antar att den stora kraften i nedgången till stor del beror på tvångsförsäljningar. Själv sitter jag med minus överallt i depån - mycket inköpt för tidigt i nedgången - men har lyckligtvis inte belånat något, utan får sitta still och hoppas på uppgång.
    Hur är det förresten för dem med belåning, kommer tvångsförsäljningen innan de förlorat stort mer än de lånat i varje aktieslag?
    I så fall kanske de inte förlorat mer än vi andra, som sitter kvar med den djupt sjunkna aktien. Eller tänker jag helt fel nu, då jag inte är så insatt i blankning och belåning?

    SvaraRadera
  3. hej,evilsteff.har än en gång blivit otroligt imponerad och tycker om att läsa din blogg.jag gör som jag förmodar att även du gör.bara korta trades och avvaktar en tydlig botten,har dålig erfarenhet av att fånga fallande knivar.har kostat mig ett antal 100k under årens lopp.men den som lever skall lära sig och bli klokare.eller som jag brukar citera-"per aspera ad astra".hoppa s att du har tid och ork för att fortsätta dina underbara objektiva och kvalitativa analyser.ha det bra evilsteff.mvh fredman.

    SvaraRadera
  4. Jag är rädd man missar mycket av uppgången om man står utanför och väntar på en vändning....

    När skall man våga gå in om man står utanför? SJälv har jag "all-in"...

    mvh Ari_man

    SvaraRadera