tisdag 21 oktober 2008

Säsongsmönster maj-oktober del 12


Det är nu knappt 2 veckor kvar av oktober och den säsongsmässigt svaga perioden maj-oktober. Bifogar en uppdaterad graf där man kan se att årets upplaga just nu är den sämsta någonsin. I jämförelsen har jag med de år som har föregåtts av ett svagt vinterhalvår precis som det blev under november 07-april 08. Den svarta kurvan är alltså utvecklingen i år under maj-oktober vilket kan jämföras med den röda kurvan som är ett snitt av de tidigare tillfällena. Det är exakt samma graf som jag använt mig av sedan den svaga perioden började i maj och det har varit en viktig del i att jag siktat på lägre nivåer hela tiden. Däremot är jag ändå lite förvånad hur väl det har utvecklat sig och följt snittet.

Nu återstår det att se hur årets upplaga av november-april utvecklar sig och jag kommer snart presentera mer info kring det. Tyvärr är det inte en lika tydlig bild för de kommande sex månaderna som det var i våras då vi gick in i den svaga perioden, men förhoppningsvis kan det ge ett visst stöd ändå.

För de som vill läsa mer om säsongsmönstret så har jag skrivit ett flertal inlägg som återfinns här:

Säsongsmönster maj-oktober (svaga perioden)
Säsongsmönster november-april (starka perioden)

2 kommentarer:

  1. "Den röda kurvan är alltså utvecklingen i år under maj-oktober vilket kan jämföras med den svarta kurvan som är ett snitt av de tidigare tillfällena."

    Du har vänt på färgerna i texten.

    mvh robin

    SvaraRadera
  2. Det har du förstås helt rätt i, har ändrat i texten nu. Tack robin :)

    SvaraRadera