tisdag 28 oktober 2008

S&P 500-index


Jag lägger först in en veckograf över S&P 500 och egentligen behöver det inte sägas så mycket om den. Det är ett sällan skådat ras de senaste veckorna och det kommer nog fortsätta vara en hel del skarpa rörelser ett tag till. Det är nu inte mer än knappt -10% ned till botten 2002. Visst kan det bli en rekyl när som helst, men jag är tveksam till att större köpare går in i marknaden förrän 2002-botten testas av. Det som återstår att se är snarare om det hinner ske redan i år eller om det drar ut på tiden något till nästa år.



Nästa bild är en dagsgraf över samma index där man kan se den senaste tidens rörelser. Den 10 oktober nåddes lägsta nivån hittills sett till intradayrörelser och samma dag var det hög volym samtidigt som en viss reversal skedde. New Lows spikade då också upp till sin högsta nivå någonsin så en urblåsning skedde den dagen. Under lite mer normala förutsättningar skulle jag mer säkert sagt att det var dags för en uppgång under flera veckor/månader där, men senaste veckan har det fallit tillbaka mot bottennivån lite väl snabbt. I de flesta fall när extremvärden uppnås så blir det ett återtest men det dröjer ofta ett bra tag och man vill inte se det redan efter 2-3 veckor.

Däremot är det positivt att det, trots ny lägstanivå sett till stängningskurs, är betydligt färre New Lows och en lägre volym nu. Det är ungefär som det ska se ut vid ett återtest även om det nu skedde alldeles för snabbt som sagt. Tittar man sedan på VIX-index så fortsätter det att trenda upp och är nu uppe i 80 vilket är skyhögt. Innan en större rekyl upp förväntar jag mig att volatiliten sjunker tillbaka en del och det ser vi ännu inte.

Som sammanfattning förväntar jag mig alltså ytterligare -10% på nedsidan i USA, men mer osäkert kring tidsaspekten. Kortsiktigt kan det vara en mindre bottenformation som håller på att bildas just nu, men än så länge betraktar jag det som ett rätt svagt försök som inte kommer att hålla. För en hållbar rekyl vill jag först se en kraftig uppdag med bra bredd och volym som visar att köparna åter vågar sig in i marknaden.

6 kommentarer:

  1. Tack för delar med dig av dina insikter, Evilsteff!
    Läser din blogg varje dag.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    I föregånde inlägg nämnde du en rejäl rekyl upp på 30-40% (vilket jag också är inställd på, som varar 2-4 månader kanske) men från vilken nivå menar du då? Från 500 nivån eller från nuvarande (570-590)?
    / mvh Olivia

    SvaraRadera
  3. Det är svårt att säga Olivia, men jag bedömer att det är större chans att vi får se 500 och kanske t.o.m 400 innan året är slut. Men jag kommer hålla koll på ifall vi får någon typ av utmattningsrörelse på nedsidan som kan indikera att rekylen startar tidigare, skriver ett inlägg om det när/om det blir aktuellt. I första hand är jag som sagt inriktad på ytterligare lägre nivåer närmsta tiden.

    SvaraRadera
  4. +8% iUSA just nu, pasar det herrn?

    SvaraRadera
  5. Hehe! Ja det var en sjuk uppgång idag! Volymen har jag ingen koll på dock!

    SvaraRadera
  6. Det var helt ok volym i USA igår och framför allt var det bra bredd så det är positivt. Gäller nu att de inte tappar tillbaka för mycket av uppgången närmsta dagarna. USA ser just nu betydligt bättre ut än vad OMX gör.

    SvaraRadera