tisdag 23 december 2008

Dags att summera 2008

För de som är nya till bloggen eller inte läst under så lång period har jag sammanställt en del inlägg jag skrivit under året, se längst ned. Det är inlägg jag själv tycker är de viktigaste och mest intressanta. Analyser är ofta färskvara men många av inläggen är i allra högsta grad fortfarande aktuella. En del innehåller tankar och information som kan vara av intresse även framöver så nu det kan vara bra att samla ihop det på ett ställe.

Bloggen har nu varit igång i drygt ett års tid och med bara några få handelsdagar kvar av året tänkte jag göra en kort summering. Det har förstås varit en del mindre lyckade analyser under året, men överlag har det varit en rätt bra träffsäkerhet. Det viktigaste för egen del är att ligga rätt i de större svängningarna och undvika stora dippar, och då är det framför allt trendriktningen som är i fokus. 2008 kommer gå till historien som ett av de mest turbulenta åren någonsin på finansmarknaderna. Vi har haft en av de värsta börskrascherna någonsin, kreditmarknader som har fryst och skadat världsekonomin allvarligt, och ett oljepris som kollapsat.

Vad som slår mig efter att ha skummat igenom mina inlägg under året är att jag var tidigare i år var en aning för "optimistisk" i min syn rent generellt. Jag hade t.ex. räknat med att OMX skulle nå runt 700, men det blev en bra bit lägre än så. När det gäller oljan var jag några veckor för tidigt ute men riktningen blev helt korrekt. Kraften och hastigheten i oljans nedgång har dock varit överraskande och detsamma gäller t.ex. Hong Kong-börsen (se inlägg längst ned). Det brukar ofta sägas att teknisk analys är främst för kortsiktiga rörelser medan fundamental analys tillämpas bäst för ett längre tidsperspektiv. Jag håller inte riktigt med och tycker att teknisk analys på ett bra sätt kan hjälpa till att peka ut större rörelser, gärna i kombination med fundamental analys.

Jag kommer snart återkomma med nya inlägg och tankar inför 2009. Aktiviteten kommer antagligen bli lite lägre under 2009 så det kommer inte alltid bli dagliga inlägg. Jag kommer istället fokusera på veckovis analyser av främst OMX och USA-börsen. Allt utöver det blir i mån av tid.

Allmänt

- Sentiment och psykologi
- Hur identifierar man en botten?

Historiska jämförelser

- När bottnar det?
- Historisk börskrasch ger köpläge?

- Historiska börsnedgångar USA
- Rekordnedgång Dow Jones

- Jämförelse 2002 vs 2008 del 1
- Jämförelse 2002 vs 2008 del 2

- Dow Jones 1966-74 vs 2000-08
- Dow Jones 1900-2008

- Bottenindikator del 1 (New Lows)
- En jämförelse av New Lows

- Bottenindikator del 2 (VIX)
- En jämförelse av VIX

Säsongsmönster

- Säsongsmönster november-april
- Säsongsmönster november-april del 2

- Säsongsmönster maj-oktober del 1
- Säsongsmönster maj-oktober del 3
- Sämsta maj-oktober någonsin

Övrigt

- Kina på lång sikt...
- Oljan toppar
- Oljan big picture

8 kommentarer:

  1. Tack för en bra blogg! Jag har följt bloggen i ca 2 månader. Har du ngt om inflation/deflation görs det tekniska analyser på det? det pratas ju ibland om en kommande hyperinflation i usa från vissa håll andra menar på att det kan bli tal om deflation.
    Ser fram emot fortsatt intressant läsning
    God Jul
    /Henrik

    SvaraRadera
  2. Stort tack för en fantastisk välskriven blogg. Hoppas verkligen du fortsätter i samma stil!
    God jul och gott nytt!
    /Jacob

    SvaraRadera
  3. Hatten av för din suveräna blogg. Ser fram emot fortsättningen.

    Godus Julus och Gott Nytt 2009 fr Gbg

    SvaraRadera
  4. GOD JUL både tekniskt och fundamentalt.

    SvaraRadera
  5. Gillar skarpt din blogg Så fortsatt aktivitet uppskattas sedan gör du ju såklart på det vis som passar dig bäst. Kvaliten på inläggen vet vi ju redan att den är hög!

    God Jul

    SvaraRadera
  6. Supertack för att du orkar dela med dig av dina genomarbetade funderingar. Önskar dig ett gott 2009

    SvaraRadera
  7. Tack för en mycket intressant blogg. Jag har följt den under många månader nu och kommer att fortsätta med det under 2009.

    Mvh Thomas

    SvaraRadera
  8. Instämmer med övriga. Hoppas du fortsätter i samma stil. Imponerande träffsäkerhet och välskrivna analyser.
    //Daniel

    SvaraRadera