tisdag 9 december 2008

OMXS30 9 december


Börsen har till slut tagit fart och nu stigit kraftigt bara de senaste två dagarna. Uppgången drivs antagligen på en del av PPM-pengarna som har börjat placeras i marknaden. Även om det troligtvis är ett rätt begränsat kapital som går till den svenska börsen så är det nog ingen vild gissning att en del andra aktörer passar på att haka på och trycker upp väl valda aktier. Jag ser fortsatt alla dippar som bra köpläge och riktkursen är runt 800 i index i början av 2009. Det finns en del faktorer jag tittar på för att göra den bedömningen och en av de är hur MACD-indikatorn har betett sig de senaste månaderna.

I grafen visar jag att det är en snarlik utveckling nu jämfört med när det bottnade sommaren 2006, se även inlägget OMXS30 21 november där jag skrev om det första gången. Jag är medveten om att man kan ha många invändningar mot jämförelsen, bland annat då börsen nu befinner sig i en större nedtrend medan det 2006 fortfarande trendade upp. Likheten består dock främst i hur MACD beter sig och den triangelformation som bildats i index. Vid röd punkt 3 i grafen skedde en lägre botten i index men MACD uppvisade då en positiv divergens vid bägge tillfällena. Det följdes av en snabb och kraftig uppgång och sedan en ny nedgångsfas.

Vid den sista nedgångsfasen vänder MACD bara ner en bit medan index nästan sätter en ny botten och det tyder på att det snart vänder upp på nytt. Så skedde även den här gången och index är nu vid punkt 6. Traditionellt ses en sådan här triangel som en fortsättningsformation som ska bryta nedåt, men det mesta pekar istället på att det är en bottenformation som kommer brytas uppåt. Jag förväntar mig inte att det ska bli en exakt kopia av sommaren 2006, men däremot att det drar sig upp med kraft mot 800-nivån. Kortsiktigt bör det bli en viss tillbakagång som då innebär bra köpläge. Runt 665-70 kommer som minst testas av, men kanske även ned mot 640-50 innan det tar fart igen.

6 kommentarer:

  1. Hej

    Vill bara säga tack till ett fantastiskt arbete du gör med teknisk analys för både nybörjare som erfarna. Vart kan man få tag på det program du använder för teknisk analys för att själv lära sig arbeta med det.

    Tack på förhand

    SvaraRadera
  2. Vill också tacka för fina analyser. Dock kan jag tycka att du är väl positiv i ditt synsätt. Eller är det så att du tror på tunga fall efter att målkursen 800 är uppnådd? Min uppfattning är att botten inte är satt ännu, dock kan denna upprekyl mkt väl leda till 800 som du skriver.

    SvaraRadera
  3. Håller med om att du gör ett grymt arbete! Inne på bloggen varje dag för att kolla om något nytt och intressant kommit upp! Kul med analyser från en tekniskt synsätt.

    SvaraRadera
  4. "Vart kan man få tag på det program du använder för teknisk analys för att själv lära sig arbeta med det."

    Jag använder AvanzaVikingen (www.avanzavikingen.se). Helt ok program, tyvärr lite föråldrat men innehåller det mesta jag behöver. Man klarar sig dock rätt bra med grafer man kan hitta kostnadsfritt på en del sidor.

    ----------------------------------

    "Dock kan jag tycka att du är väl positiv i ditt synsätt. Eller är det så att du tror på tunga fall efter att målkursen 800 är uppnådd? Min uppfattning är att botten inte är satt ännu, dock kan denna upprekyl mkt väl leda till 800 som du skriver."

    Jag är medveten om att jag svängt om till lite "väl positiv" den senaste tiden och kanske straffar det sig, men det här är första gången under den här nedgången som det faktiskt ser riktigt bullish ut.

    Jag siktar som sagt på 800 i den här fasen, sedan får vi ta det därifrån. Går det väldigt fort upp dit så kommer det säkert rulla över under våren och, som minst sätta en högre botten än vi fick nu i oktober, eller rasa ned mycket längre. Just nu kör jag på 800, sedan får vi se om det räcker med en nedrekyl innan det drar på uppåt igen och vänder trenden eller om det blir ned mot 400.

    SvaraRadera
  5. Ja, bra arbete..

    men går det dra några jämförelser då 2006 "ras" skiljer sig aningen från dagens?

    jag menar att det fundamenta nu pekar på helt andra saker än det sade under "raset" 2006 och det är väl ändå något man bör väga in i sin TA analys?

    mvh

    SvaraRadera
  6. "men går det dra några jämförelser då 2006 "ras" skiljer sig aningen från dagens?

    jag menar att det fundamenta nu pekar på helt andra saker än det sade under "raset" 2006 och det är väl ändå något man bör väga in i sin TA analys?"

    Som jag skriver i inlägget så är det förstås ett annat läge då trenden fortfarande var upp 2006. Men mitt argument är att det ändå utifrån vissa aspekter är ett liknande läge. Främst rör det hur själva formationen bildas och hur MACD beter sig, vilket jag observerat många gånger tidigare. Sedan påstår jag att vi har ett ännu bättre läge nu rent sentimentsmässigt. Visst ser det inte särskilt roligt ut rent FA-mässigt och helt annorlunda än 2006, men det innebär också att det är betydligt fler som är negativt inställda nu.

    Jag kommer ihåg att det även under 2006 var många som trodde att det var en fortsättningsformation som skulle bryta ner (inkl. mig själv), trots att FA då var mycket bättre. I dagsläget är min uppfattning att det är betydligt fler som tror att det istället kommer bryta ner och det är just det som kommer trigga en kraftig rörelse upp.

    SvaraRadera