tisdag 25 november 2008

Historisk börskrasch ger köpläge?


(Klicka för större graf)

Det är nog tydligt att jag har blivit mer positiv i mina kommentarer den senaste tiden och jag tänkte utveckla det lite i det här inlägget genom att kika på var börsen befinner sig i ett större perspektiv. I början av året siktade jag på att börsen skulle falla rätt kraftigt under sommaren och in på hösten och september-oktober har länge varit i fokus som en potentiell vändpunkt, oavsett tillfällig eller större sådan. Nu blev det rejält skakigt i slutet av oktober och har fortsatt så in i november, men många av de variabler jag följer pekar på att det nu är uppåt som gäller ett tag framöver. Framför allt vill jag belysa att det i nuläget inte ser särskilt fördelaktigt ut att spekulera på ytterligare nedsida utan hellre invänta högre nivåer alternativt köpa lite smått.

För att inte fokusera alltför mycket på en väldigt kort tidshorisont tycker jag det är bra att hela tiden ha lite koll på ett större perspektiv och hur börsen rör sig där. I detta inlägget fokuserar jag på Dow Jones och utvecklingen sedan 1929 fram till idag. Den övre delen av första grafen visar avståndet mellan index och dess 200-dagars glidande medelvärde (MA200). Torsdagen den 20 november var Dow Jones 34% under sitt MA200 och tittar man historiskt är det faktiskt den största avvikelsen på nedsidan sedan 30-talet. Som en jämförelse kan nämnas att index "bara" var 23% under MA200 när det bottnade 2002. Det finns förstås flera sätt att se på detta och flera möjliga tolkningar. (Vid stängning 25 november befinner sig Dow Jones 25% under MA200)

Till att börja med kan man lätt konstatera att den här nedgången är betydligt mer kraftfull än alla andra nedgångar sedan 30-talet, vilket i sig är en varningssignal om att det i värsta fall bara är inledningen av en jättelik börsnedgång. I övrigt ser jag avståndet till MA200 som en indikator som indikerar hur överköpt/översåld index är, men i en fallande trend är det rätt vanskligt att agera när en indikator indikerar översålt. Det går dock att notera en del intressanta saker i grafen när extremvärden nås.

Det är ovanligt att index faller mer än 20% under MA200 och det har bara hänt 10 gånger på 80 år. Ännu mer ovanligt är det att index faller mer än 30% under MA200 vilket har skett 4 gånger inkluderat i år. Jag har märkt ut de tillfällen där index befunnit sig mellan 20-30% under MA200 och i samtliga fall har det lett till en rätt kraftig korrigering uppåt. Vid 5 tillfällen har det faktiskt markerat en riktigt stor börsbotten, men det är ganska få tillfällen och man ska inte dra alltför långtgående slutsatser. Däremot är det tydligt att börsen i princip aldrig bara faller rakt ner utan att det uppstår kraftiga korrigeringar uppåt när det blivit väl ansträngt på nedsidan.

Problemet är förstås att avgöra när det är tillräckligt "ansträngt på nedsidan", men det finns en del hjälpmedel, varav jag visat ett i det här inlägget. I förra veckan skrev jag även om ett antal positiva divergenser i USA och de kom efter att extremnivåer nåtts i olika indikatorer under oktober månad. Säker kan man aldrig vara, men det mesta pekar trots allt på att det som sämst är en rätt kraftig upprekyl som nu har startat.

Till sist kan man notera att utvecklingen sedan 2000-toppen fram till idag är väldigt lik den under 70-talet. Mer om det i ett kommande inlägg...

14 kommentarer:

  1. Stort tack för att du delar med dig av dina analyser och kunskaper.

    Klockrent som vanligt.

    SvaraRadera
  2. Vi behöver en fullständigt kapitulation. Det tycker jag inte vi har haft. Utan en sådan kapitulation blir botten istället segdragen och plågsam på det viset.

    Så sitt ner i båten, det är absolut ingen brådska in, saker och ting lär därför visa sig.

    Fina chart!

    SvaraRadera
  3. Vad menar du med fullständig kapitulation?

    Jag håller inte riktigt med dig, med tanke på att det i oktober skedde en regelrätt börskrasch och många indikatorer nådde extremnivåer som sällan eller aldrig tidigare har skådats. Däremot kan jag hålla med så tillvida att den här nedgången kanske resulterar i att de flesta kommer överge aktier och börsen helt och hållet, helt enkelt tröttna. Dit är det förstås en lång väg och det dröjer nog minst ett år isåfall, om det nu blir ett scenario där vi kanske bara är halvvägs i den här nedgången.

    Jag håller med dig däremot om att det inte är någon brådska in, det kommer antagligen ta tid att fixa en riktigt stor botten och man kan gott vänta in lite bekräftelser. Däremot ser det ut som ett väldigt bra läge att köpa lite försiktigt nu för åtminstone en större upprekyl, men främst att vara försiktig med positioner på den korta sidan.

    SvaraRadera
  4. Finner din blog väldigt balanserad och informativ.

    Eftersom du själv trejdar efter dina åsikter och har gjort så under längre tid vore det intressant att höra vad du har nått för snitt avkastning per år.

    SvaraRadera
  5. Jag har letat efter en liknande långtidsgraf över stockholmsbörsen och ett långt medelvärde, kan du inte göra en sån graf för jämföreles med läget i USA, du verkar ha bra program?

    SvaraRadera
  6. Mkt intressant inlägg idag!

    Brukar du läsa Dawid Myslinskis tekniska analyser han skriver på di.se på onsdagar? Ni brukar ha liknande resonemang, även om detaljer skiljer.

    Se t ex dagens inlägg:
    http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\11\26\313285&sectionid=Ettan

    Även komiskt att läsa kommentarerna, alla avfärdar det tekniska som total hokus-pokus ;)

    SvaraRadera
  7. Läser din blogg varje dag! Av de analyser jag läser är din helt klart de mest intressanta. Helt suveränt, keep up the good work!

    SvaraRadera
  8. Anonym: Jag kan ta fram en lång graf för OMXSPI, men tyvärr bara med månadsdata..men det kan vara intressant det med. OMXS30 däremot startade först 1984 så historiken är begränsad där.

    Tiberg: Ja, brukar läsa de analyserna. Fast den här veckan är vi inte riktigt överens då jag är mer positiv för ett tag framöver. Det är rätt lustigt med kommentarerna, men samtidigt visar det på stor okunskap. Tyvärr många som avfärdar TA helt utan att de egentligen vet vad det handlar om och kan komma med mer befogad kritik. Jag kanske gör något inlägg längre fram om hur jag ser på TA, kanske kan bli lite intressanta diskussioner och få fler intresserade.

    SvaraRadera
  9. teknisk analys ÄR hokus pokus.

    men färgerna är fina

    SvaraRadera
  10. "Jag håller med dig däremot om att det inte är någon brådska in, det kommer antagligen ta tid att fixa en riktigt stor botten och man kan gott vänta in lite bekräftelser. Däremot ser det ut som ett väldigt bra läge att köpa lite försiktigt nu för åtminstone en större upprekyl, men främst att vara försiktig med positioner på den korta sidan."

    Du måste släppa sargen. Och hoppas!

    SvaraRadera
  11. Tjena spear, ja speciellt fibonacci-nivåer är hokuspokus... :P

    SvaraRadera
  12. ja säkert. kan inget om de. heller.

    SvaraRadera
  13. Tack för fin blogg. Jag undrar om du brukar använda dig av 20 resp 50 veckors moving average (weekly alltså)?

    Se här:
    http://www.youtube.com/watch?v=bN9WUIXaRr4

    SvaraRadera
  14. Linus: Ja, framför allt 50 veckors MA håller jag koll på och det motsvarar ungefär MA200 i dagsgrafen. Precis som Denninger visar i sin video kan man relativt enkelt undvika de riktigt stora dipparna. Även om det blir lite felsignaler ibland så blir det på längre sikt riktigt bra just på grund av att man aldrig gör några riktigt stora förluster.

    Jag har några liknande varianter jag håller koll på för just den längre trenden, men jag är inte så förtjust i just crossovers som han visar i videon.

    SvaraRadera