onsdag 15 oktober 2008

Dow Jones 1900-2008


Källa: Wall Street Journal

Lägger in en graf över Dow Jones från 1900 fram till idag vilket ger ett väldigt bra övergripande perspektiv. Det har varit ett antal riktigt stora bearmarkets och ett antal stora bullmarkets. Den senaste kraftiga uppgången startade i början av 80-talet och höll i sig i nära 20 år fram till 2000-toppen. Oavsett IT-bubbla och kreditkris så "behöver" marknaden en vilopaus efter en sådan rusning uppåt och det vi ser nu är en vanlig korrigering, vilket alltid sker i olika tidsupplösningar. Var vi bottnar i nedgången som startade 2007 återstår att se, men det är nog inte fel att vara öppen för att det kan bli både vid botten 2002 eller betydligt lägre ned mot 5000-nivån. Det låter förstås extremt när man är mitt uppe i börsen varje dag, men sett i ett så här långt perspektiv skulle det snarare vara ett rätt så troligt scenario.

Sedan nedgången startade under förra året så har jag haft en tanke att börsen befinner sig i ett liknande läge som i början av 1900-talet och 70-talet. Det innebär alltså ett flertal svängningar upp och ned som i sig kan klassas in som bull- och bearmarkets, men utan att marknaden egentligen tar sig så mycket högre upp. Helt enkelt en stor sidledes korrigering under 10-15 år för att finna en balans efter den uppgång som skedde mellan 1980-2000. Av denna anledningen är jag av uppfattningen att man bör försöka undvika de värsta dipparna som sker och försöka fånga runt 70-80% av de upp- och nedgångar som sker.

Jag har inget emot en buy and hold-strategi i sig, men de lätta pengarna på en sådan strategi görs när börsen befinner sig i en övergripande bullmarket och inte i en korrigeringsfas. Jag säger heller inte att det är särskilt enkelt att pricka in vändningarna upp och ned, men det är fullt möjligt att göra det någorlunda väl och framför allt att undvika de stora rasen.

För runt ett år sedan bedömde jag att trenden började svikta och svänga nedåt och att man därför skulle vara försiktig med köppositioner. Det gick förstås inte då att veta med säkerhet om det verkligen skulle bli en riktigt stor nedgång eller om det bara skulle ned lite för att sedan vända till en uppåtgående trend igen. Det är samtidigt just det som är hela poängen! Att man inte vet vad som väntar, men att man tar det säkra och går ur (eller hedgar) ifall det blir en riktigt stor nedgång. Skulle det bara bli en lite nedgång och det vänder upp efter ett tag igen så köper man helt enkelt in sig igen. Ena gången blir det kanske till lite lägre kurser och ibland till lite högre kurser. Men det viktigaste av allt är att man då i de flesta fall kan undvika de riktigt stora rasen som tenderar att utplåna stora mängder kapital. Just därför har jag under hela året sagt att det bästa är att invänta en stabil botten och en klar vändning innan man köper in sig igen och det gäller förstås fortfarande. Även om vi får en ny/fortsatt rekyl upp en bit så kommer det dröja minst flera månader innan den här trenden vänder på allvar.

Jag ska vidareutveckla en del av ovanstående resonemang i fler inlägg framöver. Jag har skissat på ett antal inlägg kring detta i flera månader nu, men inte riktigt fått ner det på pränt tidigare.

9 kommentarer:

  1. Gillar dina bloggar och läser dem mer än gärna.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Det var dessutom en utomordentlig artikel som beledsagade diagrammet.Bra att läsa dina synpunkter i dessa uppochner dagar.
    Erik

    SvaraRadera
  3. Underbar blogg som sätter saker och ting i perspektiv. Tack!

    SvaraRadera
  4. Men du köpte ju in dig för en vecka sedan?

    SvaraRadera
  5. 5000-nivån på DOW skulle väl betyda en väldig massa procent ner från dagens nivå?

    SvaraRadera
  6. "Men du köpte ju in dig för en vecka sedan?"

    Ja, jag började t.o.m köpa in mig veckan därinnan och ökade sedan i förra veckans ras. Men som jag skrivit varenda gång så handlar det om ren trading (med mindre positioner) och jag spekulerade då i en större upprekyl vilket visade sig vara väldigt dåligt tajmat och jag har valt att ta förlust på den traden. Jag tradar både på kort- och longsidan oberoende av trenden, även om det är övervägande del i trendens riktning. Däremot har jag varit tydlig med att jag inte köper på mig allt för stora positioner förrän det verkligen har vänt.

    -------
    "5000-nivån på DOW skulle väl betyda en väldig massa procent ner från dagens nivå?"

    Ja, det skulle innebära runt -40% ned från dagens nivå och att det tappar runt 65-70% från toppnivåerna. Jag påstår inte att det måste bli så, men man bör ha det i åtanke. I första hand skulle jag nog säga att det är bottnarna från 2002 som kan bli aktuellt, men i värsta fall betydligt djupare än det som sagt.

    SvaraRadera
  7. Tack än en gång för sunda analyser som ger bra guidning i en upp-och-ner-bergedalbane-tillvaro!

    Önskar att jag själv kunde komma med några instick och kommentarer, vilket jag brukar kunna göra, men i dagsläget känns det svårt att ha någon åsikt..

    SvaraRadera
  8. Jag har suttit flera gånger på morgonen redo att investera 50 000 på kort sikt, cirka 20 miniuer. Idag tänkte jag köpa boliden, fast efterbörsen, förbörsen har redan pressat upp kursen 11%, så jag missar än en gång tåget. Hur fungerar igentligen förbörsen, efterbörsen, vilka tider? Hur gör man för att hänga med i en rekyl upp på kort sikt. Måste man lägga en order dagen innan stängning?

    Tacksam för svar

    SvaraRadera
  9. Stefan: Jag har inget bra svar till dig då jag inte vet exakt hur callen går till på morgonen och vid stängning. När det är så stor volla som nu så blir det ofta flera procent upp eller ned direkt vid öppning och det är då svårt att hinna med.

    Jag tycker nog isåfall att det är bättre att gå emot den rörelsen som sker då det ofta kommer en motreaktion efter första halvtimmen, liknande som vi har sett idag då OMX öppnade upp 4-5% och nu börjar leta sig ned mot nollstrecket.

    SvaraRadera