måndag 8 december 2008

OMXS30 vecka 50


Det blev ett misslyckat försök till att bryta upp under föregående vecka och istället föll det tillbaka en del. Viktigt att komma ihåg är dock att botten sattes 27 oktober med ett återtest 21 november. Senaste veckorna har det fortsatt strömma in riktigt dåliga makronyheter men börsen står trots det emot väldigt bra. Den här konsolideringen går förstås även att tolka som en paus och att nedgången snart tar fart igen, men jag ser det istället som en bottenformation och räknar fortsatt med att det kommer nya försök på uppsidan. Att det rör sig om en bottenformation finns det gott om stöd för då det finns en mängd positiva divergenser och andra faktorer som visar att senaste nedgångsfasen skedde med betydligt mindre kraft än tidigare.

I princip kommer jag vara positiv så länge 560 inte underskrids, men en första viktig varning är ifall 590 skulle brista. Som minst räknar jag med att 700 ska kunna tas ut, men egentligen så är det runt 800 som är riktkursen för den här uppgången. USA-börserna lyckades få till en bra vändning under fredagen så vi kan räkna med en positiv start av veckan och jag ser alla dippar som bra köplägen. Helst ska det nu ske en snabb uppgång som tar index upp till och över cirka 645. Som jag skrivit tidigare så är det ingen bra idé att (på swingtradebasis) spekulera på ytterligare nedsida just i det här läget. Det kommer med stor sannolikhet mycket bättre läge för det framöver och då från en högre nivå.

1 kommentar: