tisdag 9 december 2008

Jämförelse 2002 vs 2008 - del 2

Jag rekommenderar att först läsa del 1 för att få bakgrund till det jag skriver nedan. Efter att ha granskat hur det såg ut vid botten 2002 går jag vidare med hur det ser ut i nuläget och om det finns några likheter. Första grafen visar utvecklingen under 2007-08 med samma indikatorer som i del 1. För USA:s del så startade nedtrenden på allvar först i början av 2008 och en av de första extremnivåerna nåddes i januari följt av mars. Extremnivåerna i januari indikerade att det som minst skulle bli ett återtest och det blev en lägre botten i mars. Redan då uppstod divergenser, men då fanns det en hel del annat som talade för fortsatt nedgång och jag rekommenderade då att sälja alla upprekyler.



Till slut rullade det över i juli och satte en ny botten och extremnivåerna indikerade återigen att det inte var den sista botten. Efter en väldigt svag upprekyl rullade det på nytt över och kraschade under september-november. Vad som var intressant i september var att New Lows nådde sin högsta nivå någonsin, det var alltså ett enormt säljtryck.

Det blev en ny något lägre botten i slutet av oktober och då uppstod divergenser förutom i VIX som fortsatte uppåt. Att det sedan återigen föll ner till en ny botten i november tror jag beror på efterdyningar av kraschen. Hade nedgången varit lite mer sansad hade det antagligen räckt med 2 bottnar på kort tid. Det intressanta är nu att nedgången i november inte hade särskilt bra stöd av indikatorerna, men den lyckades däremot antagligen skaka av sig rätt många aktörer som hamnade snett. Kom ihåg att, 20 november då botten sattes, så bröts botten från 2002 och på många håll började det ropas om en gigantisk dubbeltopp och att börsen skulle falla ytterligare lika mycket som senaste året. Jag ser förvisso det som ett fullt realistiskt scenario, men det var i det läget osannolikt att det skulle bryta rätt ner. Det är ofta det i sådana lägen tas ut en viktig nivå för att därefter tvärvända och det går ganska enkelt att förklara varför det blir så.

Vad som hände var istället att det redan dagen efter vände tvärt upp och återigen stängde över 2002-botten. Volymen ökade även under de här dagarna och det är något som ofta sker vid en sådan utmattningsrörelse. Jag skulle nog vilja påstå att även om man inte använder sig jättemycket av TA så är just sådana här händelser något man bör bevaka. Det handlar i grund och botten om aktörernas rädsla och girighet och de flesta tänker inte rationellt utan dras med i flockbeteendet. Jag påstår inte att det på något sätt är enkelt, men kan man sätta sig in lite i hur marknaden faktiskt fungerar så har man en stor fördel gentemot övriga aktörer.



Till sist kan summera detta med att nuläget faktiskt är ganska likt hur det såg ut år 2002. Det handlar inte enbart om att vi nu fått en lägre botten med divergenser. Tittar man i ett större perspektiv så har vi en riktigt fin konsolidering mellan år 2000 fram till idag, vilket jag visar i sista grafen. Notera att det vid toppen 2007 bröt upp till en ny ATH, men strax därefter snabbt föll tillbaka. Vi har nu ett liknande läge då 2002-botten bröts för att snabbt vända upp igen. Till det kan läggas att nedgången nu är en av de största någonsin och på många sätt extrem. Se gärna inlägget "Historisk börskrasch ger köpläge?" där jag resonerat lite mer kring detta.

Den oerhörda kraften i nedgången kan i och för sig också tala för att den är långt ifrån över så det gäller att vara beredd på att det rullar över igen framöver. Men som jag skrivit de senaste veckorna så har man oddsen kraftigt emot sig om man i det här läget spekulerar på fortsatt nedgång. Jag bedömer alltså att det finns en god chans att vi kommer få se en uppgång ett tag framöver.

7 kommentarer:

  1. Fin kurva, kikade på den innan men såg inte att index hade dippat djupare 2008 än vad den gjorde 2002.

    Jag tolkar detta som att vi ännu inte sett botten för den denna gången. Vi kommer säkert inte att dyka mycket djupare men en liten bit iallafall.. vilket innebär att man ska hålla i sparslantarna.

    SvaraRadera
  2. Det är alltid lätt att i efterhand identifiera vändpunkter. Om vi skulle se 2002-2003 utan att känna facit skulle jag tro att - till motsatsen är bevisad - det hade fortsatt ned. Sedan hade jag blivit osäker/lite smålurad fram till det vände ordentligt i mars 03. Jag tror jag behåller den skeptiska inställningen tills vidare - framför allt därförvi har en finanskris/reccession, som kan övergå i en depression. När alla stimulanspaket fått tid att verka och man ser en uppgång i den reala ekonomin då är jag med dig. Jag kommer att titta på orderingången av tunga lastbilar i USA och Dows transportindex. Det kan vara tidiga signaler.
    En en gång tack för värdefulla analyser.

    SvaraRadera
  3. Erik: Visst är det så, ofta först i efterhand man ser en del tydliga signaler och då undrar varför man inte såg det i tid :) Vad jag främst vill visa på är att det nu finns en mängd positiva divergenser tillsammans med andra faktorer som ger en hög sannolikhet för minst en rejäl rekyl upp och att det kanske till slut visar sig vara en större botten.

    Skeptisk inställning tycker jag också man fortsatt bör ha, men väntar man inte för mycket bekräftelser från ekonomin så kommer börsen antagligen ha vänt för länge sen. Notera t.ex. konsumentförtroende som är nere på riktigt låga nivåer och det sammanfaller nästan alltid med rätt stora börsbottnar (återkommer om det i senare inlägg)

    För trading köper jag på alla dippar just nu och inväntar högre nivåer, men det kommer säkerligen någon typ av återtest av botten till våren och det är först då man lite mer tydligt ser ifall en trendvändning faktiskt är på gång.

    SvaraRadera
  4. #3 Köpläge imorgon onsdag? USA börserna går ner och Stockholm lär öppna ner imorgon, du anser att man bör köpa imorgon? Vid vilken nivå i så fall?

    mvh ari_man

    SvaraRadera
  5. ari_man: Kolla nya inlägget om OMX. Jag ser det som fortsatt bra köpläge på dippar, men svårt med exakta nivåer. Jag håller koll på 640-50 och 665-70.

    SvaraRadera
  6. #5 Tackar för svaret och framförallt tack för att du lägger ner så mycket arbete på din fina och informativa blogg.

    mvh ari_man

    SvaraRadera