söndag 4 maj 2008

Säsongsmönster maj-oktober del 3


Istället för att titta på vinter- och sommarmånaderna enskilt så har jag nu även studerat hur de brukar påverkar varandra. Som jag visat flera gånger så är det ovanligt att oktober-april slutat minus, vilket trots allt blev fallet i år. Jag har därför tittat närmre på hur utfallet för sommarmånaderna har varit de gångerna. Det finns bara 4 tillfällen att granska, men det ger ändå en intressant bild då rörelserna är hyfsat likartade. De år detta har skett är 1990, 1992, 2001 och 2002. Som syns i bifogad graf har ett svagt vinterhalvår i samtliga fall inneburit att även efterföljande sommarhalvår har varit rejält svagt. Röd kurva är ett genomsnitt av dessa 4 år och det visar då att tendensen är något uppåtriktad i början av perioden (maj månad) för att sedan vika ner kraftigt mot runt -25% mot slutet av perioden (oktober månad).

Man måste komma ihåg att detta trots allt "bara" är historik och ingen garanti för att det måste bli så här. Börsen är dynamisk och nya triggers kommer hela tiden som påverkar riktningen. Ett scenario med ett svagt närmsta halvår känns dock inte särskilt konstigt, och tills börsen tydligt visar att den bryter sig ur historiken, är det mitt huvudscenario. Därmed kommer jag vara fortsatt avvaktande med köp och istället leta lägen för säljpositioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar