söndag 14 december 2008

OMXS30 vecka 51


OMXS30 steg under föregående vecka och min bedömning är att det blir fler starka veckor framöver, enligt tidigare resonemang. Jag har flera gånger visat MACD-indikatorn som jag använder mig av på lite olika sätt. I denna grafen visas hur den ser ut i veckografen och just nu stiger den i takt med index, vilket är positivt. Kurvan kommer förstås vända ner igen för eller senare, men så länge den pekar uppåt så behöver man inte ha bråttom att försöka gå emot den här uppgången. Index har redan stigit en hel del från årslägsta, men jag ser ändå en potential på runt +20 procent från fredagens stängning.

Det är ofta en teknikpryl som blir utsedd till årets julklapp, men i år har Handelns Utredningsinstitut utsett "en upplevelse" som årets julklapp. Jag tror de är helt "spot on", för i år finns det goda chanser att det blir ett efterlängtat börsrally lagom till jul. Det om något borde väl ligga högt upp på många önskelistor med tanke på börsutvecklingen i år...

13 kommentarer:

  1. Jag tror att breddindikatorer blir årets julklapp! På andra plats: saxofon!

    SvaraRadera
  2. Du nämner 20% som en möjlig nivå på ovansidan. Har du något tidsperspektiv som också kan vara rimligt i sammanhanget?

    SvaraRadera
  3. Ja, det ser rimligt ut att kunna nås runt januari-februari men vi får se. Vi är nu inne i en säsongsmässigt stark period och det ger en viss "stöddämpning" mot större nedgångar de närmsta månaderna. Förra året var dock ett undantag då börsen föll kraftigt under vinterhalvåret.

    SvaraRadera
  4. Vad tror Du om 675 idag, dvs att snitta nu?

    SvaraRadera
  5. äh lägg av. går ju inte med denna bredd!!

    RED ALERT

    SvaraRadera
  6. Jag är i upplärningsstadiet så: vad är snitta, snitta upp. Har hört om att snitta ned sitt GAV men antar att ni menar något annat häftigare:)

    Anders

    SvaraRadera
  7. Anders: Nej det var inget häftigt utan precis som du säger, snitta sitt inköpspris. Jag har varit bull sedan några veckor och valde igår att köpa på mig lite mer till ett högre pris, därav att snitta upp. Jag valde att göra så eftersom positionen har gått i rätt riktning och det ser bra ut för fortsatt uppgång.

    SvaraRadera
  8. Anders; nu kanske man snart måste snitta igen.

    Själv kanske jag tar snittar till lunch.

    Avslutningsvis, och för att skoja till det lite, skulle man kunna säga att dagen så här långt är en riktig bred(d)sida.

    SvaraRadera
  9. Vad menar du med bred(d)a? Jag börjar misstänka att, för att (nästan) citera Anders, att du menar något häftigt. Fast nu börjar jag undra...

    SvaraRadera
  10. Jag?

    Jag menar sällan eller aldrig något. Och om det verkligen menar något är det sällsynt att det är något annat än ett skämt.

    Men jag är fortfarande hunsad, mitt olyckliga frånfälle till trots.

    SvaraRadera
  11. Nu tycker jag det är långt mellan inläggen. Vi måste hitta nåt att haussa nu!

    Håll grytan kokande!

    SvaraRadera
  12. Kanske kan vi haussa alla oskyldiga småbolag som dressas ut. Passa på nu gott folk..... :-)

    SvaraRadera