måndag 22 september 2008

Vad händer efter extremt kraftiga plusdagar?


Jag har tidigare undersökt hur OMX brukar röra sig efter en dag som slutar mer än +4%, se inlägg "Kraftiga plusdagar". Jag kom då fram till att det är en bra idé att avvakta med köp några dagar eller gå in på kortsidan. Efter fredagens mastodontuppgång har jag tittat på hur det har sett ut efter de 10 största endagarsuppgångarna tillbaka i historien. Lägg märke till att 6 av de här 10 dagarna har skett i oktober månad vilket ofta har gett större bottnar.

Faktum är att det ser riktigt positivt ut och åtminstone +5% ytterligare på uppsidan ser rätt troligt ut. Det enda tillfälle som sticker ut ordentligt på minussidan är efter sista handelsdagen i oktober -87. Efter en uppgång på +7,85% föll OMX brant de närmaste dagarna och var ned nära -20% som värst innan en viss återhämtning skedde. Överlag ser det däremot ut att finnas en rätt tydlig dragning uppåt. I detta enkla test har jag tagit med de 10 största uppgångarna på en dag som har skett i OMXS30 och de har varit mellan 6,40-11,65%. Det finns ytterligare ett antal dagar som har varit runt 5-6%, men jag valde att dra gränsen vid de 10 största.

Sett till detta ser det alltså ut som en bra idé att agera köpare på de rekyler ned som kommer ske de närmsta dagarna och sikta på att åtminstone augustitoppen vid 900 kommer nås under oktober. Jag har sedan länge haft september-oktober som ett troligt tidsfönster för en botten. Nu nådde inte OMX riktigt ned så långt som jag hade trott, men det kan man inte haka upp sig allt för mycket på. Möjligheten finns dessutom att det blir ytterligare nedgång längre fram, men närmsta tiden bör vara positiv och kanske utvecklar sig det här till en riktigt stor botten.

Eftersom längre indikatorer fortfarande pekar ut trenden som nedåtriktad är det för egen del inte in med allt kapital som gäller. Jag ser det här som en tradingbar botten, sedan får man se om det etableras en längre upptrend och först då köper man in sig till 100 procent.

4 kommentarer:

  1. Av dessa 10 största uppgångarna, hur många av dem har skett då den generella trenden pekat nedåt, på det sätt som skedde i fredags?
    mvh
    OPH

    SvaraRadera
  2. Samtliga 10 tillfällen har skett när index befunnit sig i en rejäl bearmarket eller en snabb "mini-krash", t.ex. -98. Det hänger bra ihop med att det ofta är hög volatilitet under nedgångar och bottnar och därför ser man sällan stora uppgångsdagar när trenden pekar uppåt.

    Sedan kan läggas till att även om det ser rätt positivt ut närmsta tiden så är det inte alltid så att en kraftig uppdag har markerat botten. Förutom -87 då det kraschade så sattes t.ex. en ny lägre botten vid årsskiftet 90-91.

    SvaraRadera
  3. Hur ser det ut när extremt kraftiga plusdagar kommit redan i september då? Har du tittat på vad som hänt efter de kraftigaste septemberlyften?

    SvaraRadera
  4. Gillar dina analyser. Jobbar mycket på detta sättet också när jag bygger mina strategier.

    Ser fram emot mer liknande innehåll.

    SvaraRadera