tisdag 30 september 2008

Säsongsmönster maj-oktober del 11


Först vill jag tipsa om att läsa del 10 som jag skrev i början av september där det finns lite mer bakgrund till säsongsmönstret jag granskar och lite tankar som fortfarande gäller då scenariot har blivit rätt så exakt som det var tänkt. I början av maj i våras när vi gick in i den svaga perioden förväntade jag mig att det skulle bli ett liknande utfall som tidigare år som föregåtts av ett svagt vinterhalvår. Däremot är jag lite överraskad över hur väl det har följt det historiska snittet (röd kurva). Det visar rätt tydligt på hur viktigt det kan vara med säsongsmönster och hur olika faktorer påverkar marknadens ageranden.

Man kan fundera lite på vad det är som gör att det nästan alltid är under sommarhalvåret som vi får stora nedgångar och krascher på börsen, men även om det är intressant att diskutera så är den exakta orsaken inte så intressant som jag ser det. Det viktiga är att man kan hitta mönster och försöka använda de för att få en edge och agera på marknaden. Senaste fem månaderna har det spelat en viktig roll för min bedömning att botten inte har varit nådd och att lägre nivåer väntats och nu är vi mer än -20% under samma tidsperiod. Jag vill med detta inte peka på att jag har haft "rätt" utan poängen är att visa att säsongsmönster kan vara en viktig faktor att ta med i beräkningarna, även om det bör kompletteras med andra verktyg. T.ex. finns det tillfällen då sommarhalvåret kan väntas bli starkt (och man hellre ska ligga i köppositioner) enligt ett mönster jag observerat och det får jag kanske anledning att återkomma till under nästa år.

Det är nu bara en månad kvar innan vi går in i de sex månader jag kallar vinterhalvåret, november-april. Egentligen är oktober ofta en rätt ok månad, men det har samtidigt historiskt skett många kraftiga nedgångar och krascher i inledningen av månaden. Som syns i grafen har vi nästan nått ned till -25%-nivån vilket har varit snittet under de år jag har granskat och efter det har det varit lite sidledes/uppåt mot slutet av perioden. Jag har länge väntat in just september-oktober för ett avstamp för en uppgång och i nuläget ser det ut som att en botten håller på att bildas. Framöver kommer jag börja titta på vad vi kan förvänta oss av den starkare perioden vilket tyvärr inte ger lika tydliga indikationer som sommarhalvåret tidigare har gett, men det ska nog gå att kunna navigera sig fram rätt hyfsat ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar