tisdag 30 september 2008

Första handelsdagen i Q4


Jag har funderat lite på en teori om att börsen är svag i inledningen av ett nytt kvartal. Tanken är att många aktörer på marknaden fixar till sina portföljer mot slutet av varje kvartal och då ofta ger en extra push uppåt som sedan ger ett bakslag när nästa kvartal inleds. Det finns en tydlig månadsskifteseffekt och även en tydlig tendens till positiv börs den första i varje månad, så det talar direkt mot min teori, men jag tänkte att det kanske var undantag just de månader där det var kvartalsskiften. Efter att ha granskat inledningen av det fjärde kvartalet de senaste 24 åren kan jag konstatera att min teori inte stämde.

Första handelsdagen i oktober har gett en snittuppgång på +0,62% och vinst i 71% av åren (17 av 24), vilket är riktigt bra siffror. Andra handelsdagen i oktober är däremot inte lika bra med en snittuppgång på +0,19% och vinst i 58% av åren (14 av 24), men ändå inte några särskilt dåliga siffror. Att spekulera i en nedgång i inledningen av ett nytt kvartal (nåja, fjärde kvartalet åtminstone) verkar alltså inte vara så bra. Istället är det så att man bör kika på köppositioner och det är som sagt helt i linje med den månadsskifteseffekt som existerar. Det är, tillsammans med säsongsmönstret (starkt vinterhalvår/svagt sommarhalvår), ett av de starkaste mönstren som finns på börsen enligt min erfarenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar