torsdag 18 september 2008

Bottenkänning inom kort?


För drygt en vecka sedan skrev jag om USA och att jag förväntade mig nya extremvärden i bland annat VIX och 52-veckorslägsta (New Lows) och det har vi nu fått. De amerikanska börserna befinner sig alltså i ett liknande läge som de har gjort vid tidigare bottnar senaste året. Det som skiljer är dock att köparna än så länge lyser med sin frånvaro.

Vid tidigare tillfällen har det alltid blivit någon slags vändning efter en negativ öppning, under onsdagen fortsatte det bara ned under hela dagen och stängde vid dagslägsta. Det kan vända ändå, men helst vill man se en paniköppning följt av att köparna kommer in på bred front. Tidsmässigt bör en botten kunna sättas de närmsta dagarna eller närmsta veckan, men prismässigt blir det nog lite ytterligare nedgång. Några nya positioner på nedsidan rekommenderas inte i detta läget, man bör istället förbereda sig på en vändning upp.

12 kommentarer:

  1. Har du lust att göra en prognos på dollarn?

    SvaraRadera
  2. Jag skrev lite om dollarn i förra veckan då jag väntade mig en topp och rekyl ned vilket vi är mitt inne i nu. Det finns däremot goda möjligheter att dollarn stärks på nytt senare under hösten/vintern.

    http://teknisk-analys.blogspot.com/2008/09/parabolisk-dollaruppgng.html

    SvaraRadera
  3. Du ska inte jämföra VIXen med tidigare rejäla bottnar? -98, -01, -03.

    SvaraRadera
  4. Jo jag har tittat en del på VIX även längre bak i tiden. -98, -01 och -02 nåddes cirka 45 innan en botten sattes. Med tanke på att det nu har gått över 30-nivån som indikerat tidigare bottnar senaste året kanske det är så att det ska upp mot 45-nivån innan botten sätts. Sett till flera andra indikatorer bör en botten dock inte vara särskilt långt borta i tid (några dagar, nån vecka), även om det kan falla ytterligare ett antal procent.

    SvaraRadera
  5. Tror du den nära förestående botten är den absoluta botten för björnmarknaden som sådan eller en temporär botten innan vi skall längre ned? Om du tror på det senare, vad är isf. ditt mål för björnen?

    Uppskattar dina analyser mycket.

    SvaraRadera
  6. janne: Det är lite vanskligt att göra prognoser någon längre fram i tiden, men en skiss jag arbetat efter en längre tid är att en större botten skulle sättas under september-oktober. Tanken är då en uppgång under flera månader i samband med den starkare vinterperioden och det finns en god möjlighet att det är botten på hela björnmarknaden som jag ser det. Jag kommer kika mer på det här framöver så blir nog ett antal inlägg om det här :)

    I första hand vill jag se en reversal i antingen Europa eller USA där det blir en paniköppning följt av en vändning vilket då bör indikera en botten. Jag siktar då på att börja köpa in mig lite försiktigt och sedan öka allteftersom fler bekräftelser faller på plats. Den längre trenden är dock fortfarande ned så gäller att vara vaksam ifall det sedan rullar över.

    SvaraRadera
  7. Hej H&B,
    Tar du Elliot Wave Theory in i dina beräkningar? Isof, hur förhåller sig en botten i sept/okt rent tidsmässigt? Om vi nu påbörjat våg 3 , ben C bör vi inte ha en väldigt lång resa ner i våg 3 och sedan korrektion för att sedan ta ett sista dråpslag i våg 5?
    Eller är dina beräkningar att vi befinner oss i våg 5 (om du applicerar EWT dvs)?
    Tack för din tid som du lägger på bloggen, den är väldigt uppskattad.

    SvaraRadera
  8. Dow vid nästan fib 50% och omx nära fib 62% så jag förväntade mig en rekyl som visserligen fortfarande kan komma.

    Jag brukar läsa dina inlägg på avanza och hur och några till av dina vänner där tradar bull/bear vilket inte är möjligt för min del då jag saknar tillgång till dator/kurser dagtid.

    Jag har några få bear för ca 43, tycker du jag skall ligga kvar tills en klar trendvändning kommer eller gå ur vid 62..63 för att åter eventuellt gå in vid lägre kurser. Jag har sett jag kunnat göra några slantar xtra under den volatila tid som varit även med de tröga modeller jag är hänvisad till och det är frestande ta hem en vinst vid nuvarande nivåer.

    Jag är ingen trader tyvärr men alla råd uppskattas då jag har beslutångest.

    Min grundinställning är fortsatt ner eller sidledes men då menar jag i längre perspektivet än dig.

    SvaraRadera
  9. Jag skriver inte på Avanza, vad är det för inlägg du syftar på?

    Jag har nog inget riktigt bra råd till dig angående dina björnar. Ett tips är att ha en plan redan innan du går in i en position alternativt löpande flytta med en stop oavsett om den är manuell eller automatisk. Vilken exit man tar beror mycket på vilken risk man själv är beredd att ta och hänger ihop med hur övriga depån ser ut.

    Vad jag kan säga är att jag som sagt väntar mig en botten inom kort och potentiellt blir det en stor botten och kanske slutet på den här bearmarketen.

    SvaraRadera
  10. Tack för svar, jag har kanske rört ihop vilket forum jag fann din blogglink på inget illa menat.

    Problemet är att världen förändras och jag köpte mina bear sommaren 2007. Jag är någelunda likvid men har en del mindre muntra innehav samtidigt som då bear för stunden ger en lockande vinst.

    jag är inte bra på det här med stop/loss men just runt 62:- var grovt räknat från gårdagens topp med dubbla average true range vilket jag då fått som ett tips på en site "informtrades" som kör lite videotips över olika sätta att agera på för amatörer likt mig.

    Samtidigt skall man låta trenden vara ens vän så kanske en längre trendlinje från sommaren 2007 skall gälla som sälj?

    Jag kan inte än tro på någon långsiktig uppgång men kan enkelt föreställa mig ett på några månader speciellt som vad jag förstår washington vill det skall bli ett "dukat" bord till oavsett vem som tillträder om jag förstått diverse videos hos t ex bloomberg osv..?

    Jag fortsätter reka din blogg och hoppas jag snappar upp ett och annat med tiden.

    SvaraRadera
  11. Ok, du köpte de för så länge sedan alltså. Med tanke på att det är en längre placering kan du nog låta de ligga ett tag till, lär dröja ett tag innan en riktig trendvändning bekräftas.

    SvaraRadera
  12. Sålde mina bear igår tack vare din analys, men köpte tillbaka dem alldeles nyss. Om man skall gå på magkänsla så kommer man nyktra till under helgen och vilja ta hem vinsterna på måndag eller redan i eftermiddag. Men vad säger den tekniska analysen? Det är väl i sådana här lägen när kurserna enbart styrs av känslor som den borde fungera som bäst?!

    Hoppas att du kommer analyser av dollar/olja/OMX30/BRIC börserna snart, allt är av intresse:)

    Tack för en av de bästa tekniska analys bloggarna!

    SvaraRadera