tisdag 25 mars 2008

Kraftiga plusdagar


OMX slutade +4,17% idag och jagade ikapp USA som gått upp rejält under påskhelgen. Jag har gjort ett test och tagit fram statistik hur börsen brukar gå efter dagar som slutar mer än +4%. Sedan 1984 har det skett vid 64 tillfällen (idag ej medräknat). I bifogad graf ses ackumulerad (snitt)utveckling dag 1-20 efter en sådan dag. Efter en svagt positiv fortsättning dag 1-2 så är det en klart negativ utveckling närmaste 1-2 veckorna efteråt för att sedan ta lite fart uppåt igen mot slutet av perioden. Den här snittavkastningen är alltså betydligt sämre än en slumpvis utvald period för börsen. Träffsäkerheten för vinst ligger mellan 40-50% för dag 1-14, vilket inte alls är bra.

Det verkar alltså finnas orsak att vara försiktig med köp efter en kraftig uppdag. Jag hade nog faktiskt räknat med betydligt bättre resultat och att en kraftig plusdag följs upp ett tag efteråt, men så är alltså inte fallet. Jag har inte hunnit kolla så noga, men min uppfattning är att många av de här dagarna sker i större nedtrender och är tillfälliga rekyler mot trenden. Det hör ihop med att volatiliten generellt är högre i nedtrenden. När det trendar upp sker det ofta med mer behärskade rörelser.

6 kommentarer:

  1. Du glömmer något otroligt viktigt: Anledning till den kraftiga uppgången på tisdagen var att vi hade halvdag på torsdagen veckan innan och stängt på måndagen. Detta i ett skede där USA börsen tog stora kliv uppåt. I och med detta så är den statistik du har samlat ihop inte helt rättvis.

    SvaraRadera
  2. Nej jag är fullt medveten om att vi haft stängt medan USA gått upp kraftigt, vilket jag även nämnde i första meningen.

    På vilket sätt menar du att jag ska ta hänsyn till det i statistiken? Det är omöjligt att veta vilka händelser som ledde till kraftiga plusdagar tidigare år och det är inte heller intressant. Det viktiga är om dagen slutade mer än +4% och hur det sedan har gått i snitt.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Väldigt bra sida det här måste jag säga! Hur ser du på den mer långsiktiga trenden för Omx? Jag försöker hitta läge för att gå lång eller kort och vill gärna kunna hålla denna position en längre tid (veckor/månad). Har du någon färsk räkning som du tänker lägga ut inom kort? Förstår att det är ett svårt läge, men jag antar att du står fast vid dina långsiktiga mål för Omx?

    SvaraRadera
  4. Hej

    Vilket program använder du för dina tester samt vilket analysprogram tycker du är bäst? Tack för en intressant blogg!

    Mvh Daniel

    SvaraRadera
  5. Hej

    Vilket program använder du för dina tester samt vilket analysprogram tycker du är bäst? Tack för en intressant blogg!

    Mvh Daniel

    SvaraRadera
  6. Till anonym först. Vi verkar ha ungefär samma inriktning, att komma in i en position för en längre tid. I dagsläget ser det mesta ut att peka för lägre kurser under våren och sommaren, så mitt mål på 700 för OMX kvarstår. För en position på några veckor/månader tycker jag alltså det ser mest intressant ut att gå in i en kort position på denna rekyl som nu sker.

    Daniel: Jag kör manuellt och använder Excel :) Tyvärr rätt tidsödande, men man får samtidigt en bra överblick och känsla för vad det verkligen är man testar, jämfört med om man skulle göra ett autotest. Jag använder Avanza Vikingen som analysprogram. Lite föråldrat program, men klarar av en hel del. Egentligen klarar man sig bra med något gratisprogram eller sida t.ex. www.saxobank.com

    SvaraRadera