tisdag 30 september 2008

Dags att göra tvärtom!

Kreditmarknaderna har nu ett tag signalerat att det är stora problem, men när förslaget om en räddningsplan lades fram lyftes börserna och hoppades att problemen skulle försvinna. Under måndagen chockades marknaden då representanthuset röstade nej till förslaget och det rådde stor förvirring ett bra tag efter. USA-börserna rasade kraftigt och allmänna känslan just nu är rädsla och uppgivenhet. Om inget väldigt överraskande händer under natten bör det bli kraftiga utförsäljningar även i Asien som sedan fortplantar sig till Europa och det kan nog späs på av en del tvångsförsäljningar. Vad som kan stöka till det extra mycket under tisdagen är att det är sista dagen i september och kvartalsslut.

Mitt i detta elände bedömer jag att det kan vara dags att köpa lite under tisdagen-onsdagen. Det gäller att hålla huvudet kallt och inte dras med allt för mycket i den stämning som blir när man följer media och internetsidor. Följer man de verktyg som finns så ger de ledtrådar, men det är lätt att ignorera de för att det känns som helt annorlunda just den här gången. De flesta gånger är det inte det utan det visar sig i efterhand ha varit väldigt bra ledtrådar som skvallrade om vad som var på gång.

Jag vill till att börja med starkt poängtera att det enbart är tänkt som ett tradingköp på några veckors sikt. Trenden är starkt nedåtriktad och det kommer dröja ett bra tag innan bekräftelser på en riktigt trendvändning är på plats. Flera indikatorer är nu återigen på extremnivåer. New Lows som jag har skrivit om var på måndagen uppe i 908, inte långt ifrån högstanivån som kom vid julibotten. VIX är samtidigt uppe på en historiskt hög nivå och det finns en god chans att det även den här gången indikerar en botten.



Optimalt vore om OMX öppnar ned kraftigt under tisdagen mot 700-730 och lite beroende på hur det ser ut kommer jag gå emot den rörelsen och köpa in mig. Redan i februari i år skrev jag om 700 som mål i OMX (Dow Jones och S&P är redan i mål) och siktet har ett bra tag varit inställt på just september-oktober där vi nu är. Egentligen är "mål" lite fel ord då jag egentligen ser det som en riktkurs som troligtvis ska nås, men det kan bli nya lägre målkurser framöver beroende på läget.

Eftersom volatiliten nu är väldigt hög tänker jag mig en mindre position som kan ges en del utrymme för svängningar de närmsta dagarna. Det bör komma lite insatser från centralbankerna och amerikanska regeringen de närmsta dagarna vilket då kan ge bränsle för en uppgång. En räntesänkning med 0,5% är t.ex. helt inprisad i marknaden och det vore inte särskilt konstigt om den kommer innan nästa Fed-möte.

Edit: Ett litet tillägg. En faktor som kan dämpa möjligheten till en kraftigare upprekyl är det faktum att blankning i många aktier är förbjudna några dagar till. Normalt sett hade de varit köpare (då de täcker sina positioner) när en upprekyl startar, nu kommer en stor andel blankningsåterköp alltså saknas men vi får se vilken effekt det kan få.

8 kommentarer:

  1. Jag har följt din blogg sedan mars och ville bara säga att de två senaste inläggen var de särklass bästa jag har läst. Två mycket intressanta,informativta och ändå lättlästa inlägg.

    Keep up the good work.

    Maranello

    SvaraRadera
  2. Total kapitulation och köpläge? Antingen det eller så har vi en total kollaps av kreditmarknaderna snart. Och då har vi egentligen ingenting att jämföra med längre...

    SvaraRadera
  3. Det blev en negativ öppning med drygt -3% till strax under 750 och sedan en skarp vändning uppåt. Tyvärr var jag själv inte riktigt med på noterna då jag helst ville se ytterligare lite panik på nedsidan så jag har inte köpt än. Jag avvaktar nu eftermiddagen för att se hur USA ska följa upp gårdagens ras och hur OMX ser ut framåt stängning. Det finns nu potential för en fin reversal idag och håller det sig fram till stängning går jag in då istället och siktar på ett antal procent på uppsidan. Siktet är då inställt på 820-830 i första hand.

    Skulle det trots allt bli ytterligare ett släpp på nedsidan är det ännu bättre då man kommer in billigare, tidsmässigt bör det som sagt bli en botten idag eller närmsta dagarna. Än så länge ser jag inget som ändrar på det scenariot.

    SvaraRadera
  4. Tack för en mycket bra blogg. Det skärper hjärnan och ens tradingkapacitet om man tänker igenom/formulerar sig.
    Tror det snart kmmer nytt bailoutpaket kombinerat med andra FEDinsatser. Mitt grundtips, som gamle Putte Kock sa, är uppåt (men gardera med kryzzz). Har plockat in några nedtryckta aktier, bl a Boliden och lite mer Bull idag. (Garderat med Bear, som jag släpper så snart pilarna pekar uppåt.)
    Som sagt: Stort tack - jag följer dina kommentarer med intresse.

    SvaraRadera
  5. Är så tacksam för din blogg om börsen!
    Det känns myckt bra, att läsa dina sansade uttalanden.
    Du behärskar TA, vilket jag tyvärr inte själv klarar, utan jag får handla efter andra bedömningar. Då känns det bra att ha en sorts extra ledstång att hålla i!

    SvaraRadera
  6. Hej

    Hur ser du på fortsättningen efter 820-830, är det då dags för nästa sväng neråt? Har kollat runt på lite olika sidor och jag kan inte hitta en enda räkning som är bull. Alla är mer eller mindre överrens om att vi ska vidare neråt, frågan är då förstås om det blir så. Har du något alternativ som säger att vi är klara nu på nersidan, även om det inte är ditt huvudspår?

    SvaraRadera
  7. Tjena!

    Räknade med formeln som fanns på wikipedia ut att VIX indikerade att OMX kommer gå upp eller ner med 14 % inom en månad med 68 % sannolikhet (en standardavvikelse). Kan jag tolka resultatet som: "Om volatiliteten fortsätter så kommer index gå upp eller ner 14 % inom en månad, vilket det är 68 % sannolikhet att den gör"?

    Bollingerband har blivit mitt favoritverktyg inom TA. Enkelt och snyggt! Vad tycker du om Bollingerband? Använder du det?

    Mvh

    SvaraRadera
  8. "Hur ser du på fortsättningen efter 820-830, är det då dags för nästa sväng neråt?"

    Jag tar ett steg i taget nu, men en 10-20% uppåt bör det kunna bli från ett bottenläge. Skulle det vara så att vi är i närheten av en större botten så kommer det bli någon slags återtest efter några veckor/månader och då kommer man förhoppningsvis se att säljtrycket är betydligt mindre.

    "Har du något alternativ som säger att vi är klara nu på nersidan, även om det inte är ditt huvudspår?"

    Jadå, det finns ett antal faktorer som talar för att vi är vid eller nära en större botten vilket kan leda till en trendvändning framöver, men jag vill se bekräftelser på det först. I första hand betraktar jag uppgångar som rekyler mot trenden.

    Tjena tiberg!

    Osäker angående din VIX-fråga, men borde väl vara nåt åt det hållet. Jadå jag använder bollingerband en del, går att hitta på mycket kul med det verktyget.

    SvaraRadera