måndag 1 september 2008

September månad


Augusti slutade +0,4% och det blev ett liknande mönster som juli med en nedgång men vändning upp mot slutet. Nu är det dags för september och det har ofta varit en riktigt dålig börsperiod. I snitt har september inneburit en nedgång på -2,2% och endast 46% av åren har gett vinst (11 av 24). Det är ganska likt hur augusti har sett ut genom åren, med den skillnaden att det var en riktigt ruggig nedgång i september 1990 som drar ned utfallet. Helt isolerat tycker jag inte man ska dra alltför stora växlar på den här statistiken då enskilda år kan variera kraftigt mellan plus och minus. Sett i kombination med den nedtrend vi har och den konsolidering som nu skett under 2 månader så är det däremot högst troligt med en större nedgång i september i år. Det är ganska lätt att notera att september gett ett dåligt utfall de år där börsen trendar ned, t.ex. 90-92 och 2000-2003. Håller det sig uppe hyfsat under månaden så kan det däremot vara läge att börja titta på att köpa in sig för en uppgång under flera månader då vi snart börjar närma oss den starkare perioden. Men först behöver september bli överstökad och något annat än minus skulle förvåna mig.

2 kommentarer:

  1. Förstår inte varför det skulle vara "högst sannolikt" med nedgång i september.

    Fundamenta har förbättrats avsevärt senaste tiden i och med kraftig dollaruppgång och kraftigt oljeprisfall. I USA har också makrostatistiken sett bra mycket bättre än väntat ut.

    Tekniskt ser det också bra ut enligt Ingemar Carlsson, som tror på en mycket stark höst med 1070 som mål innan årsskiftet.

    Upplagt för rally i september ju!

    SvaraRadera
  2. Det är bara min åsikt och jag kan ha fel. Jag utgår från trenden, hur nuvarande upprekyl har sett ut, säsongsmönstret etc. vilket gör att det inte ser troligt ut med någon uppgång i september.

    Ingemar Carlsson bygger den uppgången på att 830-nivån håller, vilket jag inte tror den kommer att göra. Jag är också inne på en lite kraftigare uppgång senare under hösten/vintern, men tror inte det är dags för det riktigt än.

    SvaraRadera