söndag 21 september 2008

Världsindex översikt vecka 39


Veckan som gick bjöd på smått otroliga rörelser på diverse marknader. En svag inledning förbyttes mot slutet av veckan till ett jätterally efter räddningsplanen från den amerikanska regeringen. I mitt senaste inlägg skrev jag att det antagligen var dags för en botten inom några dagar, men inte trodde jag det skulle ske på detta kraftfulla sätt. På guldmarknaden var det en av de största uppgångarna någonsin på en dag och detsamma gäller på flera av börsindexen där Ryssland var värst med sina dryga 20%. I ett längre perspektiv ändrar en vecka inte särskilt mycket då trenden fortsatt är nedåt. Däremot ser det här allt mer ut som en potentiellt större botten och nedtrenden kommer då utmanas och eventuellt brytas längre fram.

Vad som gör bilden något osäker är att VIX-index håller sig kvar på höga nivåer, den bör sjunka tillbaka rejält närmsta tiden för att stödja scenariot med en större botten. Sedan var det en väldigt hög nivå med nya lägstanoteringar (i USA) vid veckans botten vilket är i likhet med hur det såg ut när julibotten sattes. Detta indikerar att det bör bli någon slags återtest av septemberbotten inom några månader.

3 kommentarer:

  1. Det upphörde att vara marknader förra veckan. På en marknad skall aktörerna kunna planera sina verksamheter givet de regler som definierar marknaden. När blankning förbjuds med omedelbar verkan så är det något annat: priskontroll.

    Johan

    SvaraRadera
  2. Först vill jag tacka för nätets bästa tekniska analys.
    Själv tror jag precis som du skriver att vi får en ny körare nedåt inom någon månad, hur högt tror du i så fall att vi ska innan dess? Om man jämför huvud skuldraformationen med den vi hade 1998-2002 så hände liknande okt-nov 2002 då vi gick från 421-584 dvs 38,7% för att sedan falla tillbaka till 432 i mars 2003. Först därefter tog den långa uppgången vid.
    Jag undrar också hur du ser på det faktum att toppen 2007 var lägre än toppen år 2000?

    Robban

    SvaraRadera
  3. Robert: Tack för vänliga ord. Som du kanske såg i ett senare inlägg har det ofta inneburit ytterligare uppgång efter en extrem uppdag som vi hade i fredags. Isåfall är det åtminstone upp mot toppen vid 900 som bör kunna nås. Eventuellt kan det då vara bra köpläge nu närmsta dagarna kring 800-nivån och sikta på runt 10% på uppsidan, men jag tror man ska vara lite försiktig. Rörelserna den här veckan börjar mer och mer tyda på att det blir ett nytt test av botten och kanske en ny botten i oktober istället.

    Att toppen 2007 var lägre än toppen 2000 lägger jag inte någon större vikt vid. Flera index runt om i världen har redan tagit ut den toppen. Ett scenario jag har i ett väldigt stort perspektiv är dock att vi nu är mitt inne i en liknande utveckling som under 70-talet. Tittar man t.ex. på Dow Jones gick det sidledes under många år, men med stora svängningar upp och ned inom konsolideringen. Blir det liknande nu så kommer aktier inte vara någon bra placering alls på bra många år, bortsett från kortare tradinginhopp. Jag kommer nog utveckla och resonera lite mer kring det här i ett kommande inlägg.

    SvaraRadera