tisdag 9 september 2008

OMXS30 9 september


Det blev ett glädjerally under måndagen, även om det mattades av en del mot slutet. Volymerna har ökat den senaste veckan, både under upp- och nedgångsdagar. Jag har märkt ut i grafen några tidigare stora händelser under året. I januari hade vi en plötslig och oväntad räntesänkning i USA som vände marknaderna och i mars räddades Bear Stearns och nu i september Fannie Mae och Freddie Mac. Jag ser det som troligt att det i första hand kommer bli en rekyl ned efter måndagens kraftiga uppgång. På liknande vis såg det ut i januari och mars då det vände upp tvärt för att sedan falla tillbaka i en rekyl ned innan det drog upp på nytt.

Jag är långt ifrån övertygad att det verkligen blir mycket mer rally på den här nyheten, men det återstår att se vad som hände den närmsta veckan. Helst ska isåfall en eventuell nedrekyl nu ske under lägre volym och hacka sig långsamt nedåt för att sedan bryta uppåt med kraft igen. Även om detta orkar lyfta index tillbaka upp mot 900 (vilket jag inte tror än) så ser jag inte att detta kan vara någon större botten.

2 kommentarer:

  1. håller med 100% och lite skrämmande ät det att alla säger" nu vänder det"...och betydligt mer skrämmande att Fannie o Freddie gick under.

    SvaraRadera
  2. Tack för din analys av läget nu. Den förstärker min egen känsla!

    Är så glad att jag hittat din sida!

    SvaraRadera