onsdag 20 augusti 2008

Vad händer efter en rejäl minusdag?

Tidigare i våras granskade jag hur OMX brukar röra sig efter dagar som slutar mer än -4%. Det kan därför vara intressant att gå tillbaka och titta på det resultatet med tanke på tisdagens kraftiga nedgång där OMX slutade -4,3%. Under de efterföljande dagarna har det ofta skett en återhämtning och snittavkastningen efter fyra dagar har varit +2% med en träffsäkerhet på 65%, vilket är riktigt bra siffror. Med tanke på att rör på sig rejält när sådana här dagar uppstår så bör man dock vara lite försiktig.

Ett sätt man kan använda sig av den här statistiken är att man helt enkelt letar köpsignaler i ett kortare tidsperspektiv, t.ex. 60-minutersdiagram, vilket gör att man inte bara hoppar in rakt av. Vid vissa av de här tillfällena så är det inte alls en kortsiktig urblåsning utan snarare en signal om en kraftig nedtrend och då kan det lätt falla många procent ytterligare. I dagsläget hade det dessutom sett bättre ut om det kom en -4%-dag efter en längre tids nedgång. Nu kom den istället rätt tätt inpå en topp och sammanföll med en rejäl säljsignal.

Graf och mer info om hur OMX historiskt har rört sig efter dagar som slutat mer än -4% finns i inlägget "Kraftiga minusdagar".

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Intressant blogg och intressanta tankar om effekterna av en kraftig nedgång. Hur blir resultatet om man inte går ända tillbaka till 1983? Jag har nämligen en idé om att handeln är på många sätt annorlunda idag än 1983.

    En annan tanke som slog mig är om man kan se andra resultat om man tittar på -3,5% respektive -4,5%?

    Mycket intressanta inlägg. Jag kommer att återkomma.

    mvh Charlie

    SvaraRadera
  2. charlie: Jag hinner inte kolla det så noga just nu, men efter en snabbkoll så tycker jag det ser ut som resultaten fördelar sig ganska jämnt oavsett om jag kollar under 80 och 90-talet eller 2000-talet. Jag håller annars med dig att handeln på flera sätt är annorlunda idag. Samtidigt tycker jag mig se att flera intressanta tradingstrategier funkar lika bra idag som de gjorde för 10-20 år sedan.

    Jag gjorde detta som ett rätt grundläggande test för att lättare kunna få en uppfattning om vad kraftiga nedgångsdagar (har även testat uppgångsdagar i annat inlägg) brukar innebära. Jag får se om jag hinner testa lite om man ändrar kriterierna. Tanken var/är dock inte att ta fram färdiga setups enbart efter detta. Däremot kan man helt klart kombinera detta med andra variabler. Får vi t.ex. en -4% dag och det är rejält översålt så kan man t.ex. leta köpsignaler intraday vilket gör att man förbättrar sin edge.

    SvaraRadera