torsdag 7 augusti 2008

OMXS30 8 augusti


Från senaste inlägget: "50-dagars medelvärde möter nu upp strax under 900 och fortsätter det röra sig på ett liknande sätt som det gjorde 2001-2002 så kommer det agera motstånd. Vill man agera på nedsidan så kan man vänta in t.ex. en omvänd hammer-formation vilket ofta markerar slutet på en rörelse. Området 880-920 ser jag som intressant intervall för en tänkbar topp och slutet på denna upprekylen."

Under torsdagen bröt index upp över julitoppen, men vände ned efter att ha slagit i 50-dagars medelvärde. Det innebär att det blev en reversal vid ett viktigt motståndsområde och en eventuell falsk signal på uppsidan. Formationen som bildats är en "turtle soup", eller "suckers high" som jag och några andra brukar kalla den. Vad det innebär är helt enkelt att en tidigare topp ska brytas vilket lurar in de sista köparna och sedan faller det tillbaka igen. Ofta leder det till en snabb rörelse i motsatta riktningen. Nu beskriver jag det något förenklat. Viktigt att komma ihåg är att en sådan här setup förstås även ger felaktiga signaler. Det är dock en riktigt intressant setup och helt klart värd att ha koll på. I princip kan man bygga en relativt enkel strategi där man bara tradar sådana här tillfällen och där man sätter upp regler för entry, stop, exit etc.

Jag var faktiskt lite tveksam till torsdagens stapel då den gärna hade fått vara lite större. Det går att se som en "shooting star" vilket är en bra indikation på att en kortsiktig topp är satt. Dagen efter vill man se en stor stapel på nedsidan vilket bekräftar signalen. Lägg märke till en liknande signal som kom i februari som då ledde till en ny våg nedåt. En misslyckad "turtle soup" kom däremot i april, så det blir givetvis felaktiga signaler ibland.

Som sammanfattning bedömer jag att det är en god chans att rekylen upp nu är över och att nästa steg är en nedgång mot julibotten vid dryga 800. Stängning över torsdagens stapel så får jag tänka om och då förlängs rekylen ett tag till.

12 kommentarer:

  1. Du kan ha rätt, men var/är inte detta bearmarket rallyt lite väl kort? m.v.h
    (tackar annars för excellenta analyser).

    SvaraRadera
  2. Min marknadstro är mycket likt Din. Mina kunskaper om teknisk analys är begränsade så min tro bygger nog mera på någon slags erfarenhet. Stort tack för Din utmärkta sida.
    "Börje i Kalmar"

    SvaraRadera
  3. Intressant, hoppas vi beger oss neråt nu.
    Jag följer din sida dagligen och vill också passa på att tacka för den tid du lägger ner. Det uppskattas av många!

    SvaraRadera
  4. Mycket bra inlägg. Glad att jag hittat denna blogg!

    SvaraRadera
  5. Håller med bertan till fullo.

    SvaraRadera
  6. Tack för era inlägg, det uppskattas.

    "Du kan ha rätt, men var/är inte detta bearmarket rallyt lite väl kort?"

    Njae, det finns ju olika digniteter på rekylerna. I november-december hade vi t.ex. en kortare rekyl liknande den vi har haft nu. Lika så januari-februari även om det bara blev en återtest av botten då och en förlängd rekyl. Det är främst på grund av att augusti-september normalt sett är så dåliga som jag inte förväntar mig en längre tids rekyl, men möjligheten för det finns ju förstås. Sedan var det inte heller samma "panik"-stämning vid julibotten som det var i januari och mars.

    SvaraRadera
  7. Tack för en bra blogg! Vad tror du om möjligheten att vi från 800-nivån inlett en B-våg som skall korrigera hela nedgången från 1322 med ca 50%? 5 delvågor i A ser ut att vara på plats och en B skulle isf kunna gå abc=800-980-890-1070, därefter ner i en C mot 600-nivån...

    SvaraRadera
  8. Ja den möjligheten finns ju och vid en anblick ser det helt klart ut som 5 vågor som är klara på nedsidan. Granskar man lite närmre så blir det dock svårt att få ihop om man går strikt efter reglerna. Bland annat är första vågen ingen impuls utan består av bara 3 mindre vågor.

    Jag ska dock säga att jag använder mig inte av vågräkning, åtminstone inte enskilt. Däremot hjälper det till för att få en bra överblick och en känsla för hur marknaden brukar röra sig. Men scenariot du nämner är liknande en skiss jag har för hur det skulle kunna bli. Det blir då en lite liknande utveckling som det var 90-92. Uppgången i B-vågen passar då bra in under hösten/vintern under den starkare perioden.

    SvaraRadera
  9. Hej, bra sida!

    Angående OMX30, Jag håller i stort med om din analys och ligger för tillfället kort OMX30 med stop-loss precis över 895 toppen.

    Jag är dock orolig eftersom S&P500 är i en liknande formation och har rört sig väldigt likt OMX30, men efter stockholms stängning så fortsatte S&P upp en bra bit. Tillräckligt mycket för att ta kunna dra upp OMX30 till min stop-loss (kanske). Jag har höjt mina stop-lossar till 901 ... vad tror du om det? Tänkte bara slänga ut min tanke. Annars tror jag på fortsatt nedgång, 895-900 fältet är mycket starkt tekniskt.

    Keep up the good work.

    SvaraRadera
  10. Ett alternativ är att du kör stoppen baserat på stängning över 895. Det kan nog bli en positiv öppning på måndag, sedan får vi se hur mycket styrka som visas. Alltid vanskligt att flytta på sin stop. Det går alltid att hitta "bra" anledningar till att göra så, men lätt hänt att man plötsligt sitter fast i en rejäl förlusttrade.

    Jag gick själv kort redan i torsdags då OMX slog i MA50 och efter den reversal som blev såg det ut att följas upp bra under fredagen. Tyvärr blev det snabb vändning mot slutet, men kan fortfarande ha varit en större topp i torsdags. Oavsett så tror jag det är begränsad uppsida. Även om upprekylen drar ut på tiden 1-2 veckor till så handlar det nog inte om mer än 15-30 punkter på uppsidan. Alltså rätt marginellt högre än torsdagens high. Får se om det kan komma någon ny bearish stapel inom kort.

    SvaraRadera
  11. Ett tillägg angående USA:s utveckling i fredags. De flesta index gick upp med runt +2,5%, men det var ingen vidare bredd. Knappt 75% av aktierna steg. Får vi en eller flera dagar där över 90% av aktierna stiger samtidigt som index är upp kraftigt, då får man nog börja fundera på en större botten.

    SvaraRadera
  12. UR SMALLCAP IDAG.
    ..
    Marknadskommentar
    Allt positivare tongångar börjar höras. Ur ett tekniskt perspektiv är det inte odelat bra. Priset är vår viktigaste ledtråd och just nu befinner börsen sig i en fallande primär trend och en stigande sekundär trend. Att blåsa faran över är inte möjligt. Ett möjligt scenario är att vi befinner oss i en A-B-C-korrektion. Det finns dock flera alternativ.
    Den försiktige håller sig fortsatt utanför. Den mer aggressive tar positioner i båda riktningarna

    SvaraRadera