onsdag 20 augusti 2008

Guld 21 augusti


Under föregående vecka såg jag en möjlighet att guldet skulle studsa upp vid en tänkt kanalbotten (ca $815) vilket jag såg som en viktig nivå som inte fick tas ut. Tyvärr blev det bara en tillfällig uppstuds under 1-2 dagar för att sedan falla kraftigt igen och bryta ned. Istället blev det en ny vändning vid $775 som sammanfaller med en botten vid konsolideringen i vintras och kursen har nu snabbt tagit sig tillbaka upp ovanför kanalgolvet.

Jag är lite splittrad till guldet just nu då nedgången varit kraftigare än beräknat och kan ses som en stor toppformation med mål kring $650. Vad som talar emot det är förstås säsongsmönstret med uppgång under hösten som jag skrev om i inlägget "Höstrally i guldet". Visserligen har det tappat lite mer än beräknat och jämfört med tidigare årgångar, men den snabba vändningen tillbaka upp igen indikerar att höstrallyt trots allt kan bli av.

Jag är alltså försiktigt positiv till guldet, men man bör vara öppen för att det trots allt är en toppformation vi bevittnar just nu. Viktiga nivåer att ha koll på är den nybildade botten vid $775 och knappa $850 på uppsidan. Så länge guldet håller sig under $850 kan nuvarande rekyl ses som en avstämning av nedbrottet och är därmed ett bra säljläge. För egen del tycker jag säsongsmönstret gör att det lutar över åt ett bullish scenario och därmed är det köp som gäller.

1 kommentar:

  1. Jag är på din sida. Hösttrenden väger tungt. Guldet ska upp.

    Tack för bra analyser. Läser varje dag.

    SvaraRadera