onsdag 20 augusti 2008

OMXS30 20 augusti


OMX föll ordentligt under tisdagen och det var den sämsta dagen sedan mitten av mars. Det blev en riktigt bearish stapel och den kom samtidigt som OMX bröt ned från sin kilformation. Lägg även märke till att OMX försökte etablera sig över nacklinjen i den stora huvudskuldraformationen (kring 880-900) och 50-dagars medelvärde utan att lyckas. En misslyckad signal leder ofta till en snabb rörelse i motsatt riktning vilket förstärker den negativa bilden av OMX just nu. Jag har fortsatt siktet inställt på julibotten vid 800, men förväntar mig inte någon botten förrän en bra bit under den nivån. Tidsmässigt är vi nu inne i en väldigt svag period så de närmsta 4-6 veckorna innebär en fortsatt nedgång. Som jag nämnt ett flertal gånger kan det nu mycket väl bli en liknande rörelse som efter majtoppen och då rör vi oss ned mot 700 de närmsta veckorna.

8 kommentarer:

  1. Tror du att detta blir den slutgiltiga nedgången med lägsta botten innan trenden vände och vi börjar på en positiv trend? Om så, vågar du dig på en kvalificerad gissning om var denna botten kommer ligga?

    SvaraRadera
  2. Hjärtligt tack för dina detaljerade analyser. Helt kanon för oss noviser.

    SvaraRadera
  3. Din blogg är helt suverän, tack så mycket för all nyttig information! Du har verkligen koll på läget.

    SvaraRadera
  4. Hej evilsteff.Omx för mig just nu känns som black sabbaths låt paranoid.Tror nu som dig på en rejäl sättnig,blev även jag förvånad över den stora sättningen direkt i denna nergångsfas.tycker det är bekvämare med en sådan sättning i slutet av översålt läge så det finns läge för "bottenfiske".ser fram emot mer analyser från dig.Stort tack.Fredman.

    SvaraRadera
  5. siken: I första hand gäller det att följa marknaden och agera efter det, men självklart har jag lite skisser för tänkbara utvecklingar. Sett i ett större perspektiv har det varit en kraftig nedgång och det börjar bli rejält översålt. Det är ju dock inget som hindrar att det faller betydligt mer. Ser man till säsongsmönster så ser jag en möjlighet att vi får en botten under hösten (runt sept-okt) och det bör då bli runt 700-750. Sedan är det dags för det normalt sett starka vinterhalvåret vilket bör kunna bjuda på en större uppgång.

    Min tanke är att kunna haka på den i ett antal månader och sedan får man helt enkelt se vad som händer. Kanske är det en långsiktig vändning och vi får en ny bullmarket i några år, eller så blir det en tillfällig rekyl innan det faller ned på nytt under 2009.

    Det här är alltså lite kort hur jag ser på det, men det kommer säkert komma en del överraskningar på vägen som gör att man får revidera sin uppfattning.

    SvaraRadera
  6. Evil , volym kommer efter 830...eller kanske inte, men jag se en ben till nedåt with many disbelievers. än orderly och sann nedgång.

    SvaraRadera
  7. Tack skall du ha! Håller med föregående talare, mycket bra blogg!

    SvaraRadera
  8. Kanon-blogg! Ska försöka följa varje dag.

    SvaraRadera