onsdag 13 augusti 2008

OMXS30 14 augusti


En dagsgraf visar att MACD kommit upp en bra bit över nollstrecket och nu börjat vända ned i och med dagens rätt kraftiga nedgång. Bortsett från några några veckor under april-maj så har MACD på ett väldigt bra sätt signalerat starten av en rekyl eller nedgång under det senaste året, vilket jag har visat i tidigare graf. Nedgången under onsdagen såg först lite tveksam ut, men det blev en svag stängning väldigt nära kilgolvet. Strax under 870 bildades en liten botten förra fredagen och eftersom det sammanfaller väl med kilgolvet så ser jag en stängning där under som bekräftelse på att nedgången verkligen är i full gång. Det krävs alltså en omedelbar uppryckning imorgon om det ska bli ett nytt försök över 900. Jag är högst tveksam till att det sker utan ser det som troligt att det bryter ned redan imorgon eller senast på fredag. När bollen väl är i rullning så räknar jag med flera veckors fallande börs. Botten vid 800 bör kunna testas rätt snart men siktet i denna nedgångsfas är inställt på 700 vilket tidsmässigt bör kunna ske senast i oktober.

10 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. 845 och 835 är två motsånd på vägen. Jag håller med dig om att imorn och fredagen kommer att avgöra hur vi går resten av månaden. Passerar vi 800 tro?

    Evilsteff jag tänkte fråga vad du tycker om boken Edge som Torssell och Nilsson har skrivit. Den kostar ganska mer än resten av deras böcker ( som jag har läst).

    Högre pris= bättre bok?????

    SvaraRadera
  2. Tack för dina löpande analyser. Gillar de diagrammen som ger tydliga nivåer att bevaka.

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  3. Tack för bra läsning och information. Jag är dock inget TA-orakel, så måste fråga vad är MACD för något? Tack på förhand!

    SvaraRadera
  4. Mycket bra blogg. Intressanta och klara inlägg

    SvaraRadera
  5. MACD är två st medelvärden(exponentiella glidande medelvärden) som skapar en konvergens/divergens och av den så gör man ett till exponentiellt glidande medelvärde och från denna utjämning läser man av signalen. Detta är en väldigt stark signal, dock så är det en laggande indikator.

    du kan läsa mer detaljer på:
    http://en.wikipedia.org/wiki/MACD

    SvaraRadera
  6. Hej

    Instämmer med alla och tackar för mycket bra analyser.

    Vad har du för syn på Nasdaq 100? Kommer de fortsätta hålla emot?

    SvaraRadera
  7. Hej,

    Vilka TA-program använder du? Endast Vikingen?

    SvaraRadera
  8. vilken superblogg du bjuder på, 1000 tack vh psus

    SvaraRadera
  9. Angående boken Edge som det frågas om i första inlägget. Jag tycker det är en riktigt bra bok, men priset är allt lite väl högt måste jag säga. Jämför man med deras tidigare böcker så tar denna det hela ett steg längre och många av de setups som beskrivs i t.ex. Boken om teknisk analys testas för att se om de verkligen ger någon edge. De flesta tester är gjorda utan trendfilter och över en hel längre tidsperiod, vilket både är bra och dåligt. Bra då man kan se vilken edge den enskilda setupen har i sig, men sämre eftersom man bör ta hänsyn till trendriktning. Jag ser boken lite som ett uppslagsverk där man kan läsa om en mängd olika studier som de har genomfört och därifrån arbeta för att ta fram egna idéer och tradingsystem. Totalt sett så är det en mycket bättre bok än deras tidigare och jag har själv fått en del nya uppslag tack vare den. En nackdel är att, trots att boken är tjock, så skulle man vilja ha lite mer material. T.ex. så berörs inte exitfrågan särskilt mycket utan de flesta studier går ut på att testa en entry och se utfallet efter t.ex. 5 dagar. Det blir alltså mycket råmaterial i boken som man sedan själv får experimentera med, om man vill.

    Nasdaq 100 har jag inte tittat särskilt mycket på, men teknikaktierna i USA har en säsongsmässigt stark period under hösten så Nasdaq kommer nog hålla sig uppe betydligt bättre än Dow och S&P

    Jag använder främst Vikingen, men även www.saxobank.com som är gratis. Stockcharts.com är en annan bra sida med snygga grafer och bra möjligheter till inställningar. Vilket TA-program man använder är inte särskilt viktigt, mer än om det är någon särskild funktion man måste ha förstås. Räcker ofta gott och väl med någon gratistjänst via nätet.

    SvaraRadera
  10. Tack för ett snabbt och utförligt svar. Jag har nu beställt boken ;)

    Jag antar att det finns både bra och dåliga sidor i alla böcker. Men jag tycker om deras sätt att argumnetera för och emot EMH, trading osv.

    Förresten om du fick välja tre böcker som du vill rekommendera, vilka hade du då valt?

    Du behöver inte slriva om de. Det räcker med en lista ;)

    Hälsningar

    SvaraRadera