måndag 18 augusti 2008

Säsongsmönster maj-oktober del 9


Drygt halva augusti avklarad och följer OMX säsongsmönstret är vi inte klara på nedsidan än på 1-2 månader i alla fall. Det är en nedgång fram till september-oktober någon gång som jag har navigerat efter i ett antal månader nu och senaste veckornas rekyl är inget som har ändrat på det. I del 8 fick jag en kommentar om att det säkert blir fel eftersom börsen gick tvärtemot säsongsmönstret under den starka perioden nov-april. Först kan man konstatera att efter drygt halva den svaga perioden så har scenariot utspelat sig väldigt väl enligt grundtanken i våras. Självklart skulle det kunna vända nu och att det istället blir uppgång under augusti-oktober, men att satsa på det är att gå emot det historiska utfallet.

Jag håller förstås ett öga på om det ser ut att bildas en bottenformation och det blir dags att istället gå in i köppositioner, men än så länge saknas det rätt många pusselbitar för ett sådant scenario och då avvaktar jag hellre än att föregå en uppgång som kanske aldrig kommer.

4 kommentarer:

  1. Visst är det intressant om man kan hitta mönster i historien som förmodas upprepas igen men jag vill samtidigt påminna om att du kollar inte i bakspegeln när du kör bil för att gissa vilket håll nästa kurva svänger åt.

    SvaraRadera
  2. Ja det är klart, men denna blogg handlar om teknisk analys vilket är precis det Stefan håller sig till =) klart du måste väga in och hantera dina risker ändå...

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om det var en så lyckad liknelse i det här fallet. Att hitta mönster i historien som förmodas upprepas är ju precis det teknisk analys handlar om :) Ska man fortsätta på din liknelse så kan man säga att backspegeln är det första man tittar i, sedan följer man vägen och anpassar sig efter de svängar som sker.

    SvaraRadera
  4. Hej,Evilsteff.Har länge viljat ge dig en eloge för alla dina inlägg på AG.Passar därför på här att lyfta på hatten och visa min hjässa.Jag Fredman från AG måsta säga att jag följer dina analyser med stort intresse och beundras av din flit och kunskap.Keep up the good work!!!!!! cogito ergo sum.

    Fredman

    SvaraRadera