tisdag 26 augusti 2008

OMXS30 27 augusti


Börsen fortsätter mest att konsolidera och det tar inte fart i någon riktning. Under måndagen var det extremt låg volym, till stor del på grund av att London-börsen höll stängt. Volymen var den lägsta sedan 2 januari 2006. Tittar man på 20-dagars medelvärde ser man att det nu går sidledes vilket indikerar konsolidering i det korta perspektivet samtidigt som 50-dagars medelvärde nu kommit ned till strax under 870. På nedsidan är 830-35 den viktigaste nivån, väl under där bör vi se index en bra bit under julibotten. På uppsidan är det 870-880 att hålla koll på.

Tyvärr är det lite segt när index inte riktigt tar sig någonstans, men en sådan här paus kommer förhoppningsvis ge en kraftigare rörelse som man kan haka på. Index har lyckats hålla sig uppe rätt väl under både juli och augusti vilket förstås är positivt, men samtidigt har vi heller inte sett något riktigt tryck uppåt. Jag inväntar fortfarande en botten först under september-oktober.

2 kommentarer:

  1. Tjena

    Grym blogg en fråga bara.

    Du använder saxobank och sa i ett tidigare inlägg att man nu kunde få realtime på sina charts.

    Jag har fortfarande 15 min delay på mina, måste man göra ngn inställning för realtime eller hur funkar det.

    SvaraRadera
  2. Är du säker på att du har fördröjning? Det står "Delayed 15 minutes" längst upp i fönstret, men det stämmer inte. Jag har inte gjort någon inställning alls utan bara noterat mot andra källor att det är realtid som uppdateras hela tiden. Obs att jag bara kollat OMX-index, vet inte hur det är för aktier.

    SvaraRadera