måndag 25 augusti 2008

OMXS30 25 augusti


Inför fredagens handel skrev jag att det bildats en omvänd huvudskuldra med siktet inställt på dryga 860 om index skulle dra över 845. Man kan väl lugnt säga att det bröt upp över 845 och potentialen i formationen blev snabbt avklarad. Det var lite mer kraft än jag hade väntat mig och det blev en stark stängning. För nedgångsscenariot hade jag hellre sett en snabb uppgång mot 860 för att sedan vända ned mot eftermiddagen. Lite mer osäkerhet kring om en större nedgång har startat nu med andra ord, men det kan fortfarande ses som en avstämning underifrån av den kil som bröt ned förra veckan. Isåfall bör index inte orka mycket mer på uppsidan utan vända ned från 865-880. Alltså lite mer neutralt i ett kortsiktigt perspektiv igen, medan det förstås fortfarande är bearish i det längre perspektivet, se inlägget nedanför.

Tillägg: Under förra veckan blev det en dag som slutade mer än -4% och som jag visat är potentialen på nedsidan då kortsiktigt över. Istället har man då en edge på uppsidan de närmast efterföljande dagarna. Jag var tveksam till att det skulle bli så denna gången då index precis hade brutit ned, men jag blev motbevisad. Helt klart är det värt att ha koll på kraftiga neddagar (eller uppdagar) och agera i andra riktningen vid en lämplig setup, i fredags hade vi t.ex. den omvända huvudskuldran som triggades.

3 kommentarer:

  1. Som vanligt har du bra och tydliga charts och kommentarer. Tack!

    Vad har du för tjänst för att få realtidsdata i olika upplösning?

    SvaraRadera
  2. Tack för den fina redogörelsen av läget!
    Är glad över att ha upptäckt den här sidan nyligen!

    SvaraRadera
  3. juneinsider: För intradaygrafer som i detta inlägget använder jag www.saxobank.com. Man kan registrera sig kostnadsfritt där och får tillgång till de flesta svenska aktier och rätt många olika börsindex, plus lite valutor och annat. Tidigare var det 15 minuter fördröjning, men numera är det realtid på graferna. Helt suveränt faktiskt.

    SvaraRadera