tisdag 10 juni 2008

Björnar och tjurar


Börsen överraskar ofta och det finns ingen som sitter inne med något facit om kommande börsutveckling. Det gäller att vara flexibel och anpassa sig efter vad marknaden hittar på och inte låsa sig helt vid ett scenario. För ungefär en månad sedan skrev jag, på annat ställe, nedanstående text som är fortsatt aktuell och sammanfattar min syn rätt bra. De senaste veckorna tycker jag bulltecknen har försvagats påtagligt då det inte har orkat bryta upp på allvar. På vissa punkter har jag lagt in länk till tidigare blogginlägg där det finns mer information:

Jag tänkte summera ett antal faktorer som jag tittar på och anser vara viktiga för utvecklingen framöver. Det är både saker som talar för uppgång och saker som talar för nedgång. Läget är ju sällan glasklart utan man får försöka bedöma vad som är viktigast och vilken sannolikhet de olika faktorerna ger. Det finns förstås mängder av fler saker än de jag radar upp här, men man behöver inte krångla till det i onödan.

Bulltecken

- Panikbotten i januari följt av ett svagt försök på nedsidan i mars
- Snittet för en nedgång i både tid och pris är uppnått
- Bra stöd runt 900-nivån
- Utvecklingen sedan botten kan tolkas som en jämviktsfas där köparna nu tar överhand och det bryter upp.
- Det ser fortsatt väldigt likt ut bottenläget år 2006 (om man bortser från en del viktiga skillnader)

Beartecken

- MA200 pekar ned och indikerar fallande trend
- Vi är nu inne i den svaga perioden maj-oktober som sällan ger större uppgångar
- En större botten sätts väldigt sällan under första kvartalet
- En svag nov-april har historiskt gett en svag utveckling efterföljande 6 månader
- Utvecklingen sedan botten kan lika väl tolkas som en konsolidering/svag rekyl sett i ett längre perspektiv
- Potentiell stor HS-formation som är under bildande

Själv lutar jag fortsatt åt bearhållet (ganska rejält) då jag tycker de faktorerna väger betydligt tyngre, men marknaden kan ju ha en helt annan uppfattning :)
En sammanvägd bedömning av flera faktorer gör att jag (fortfarande) siktar på ned mot 700-nivån vilket tidsmässigt skulle kunna inträffa runt september-oktober. Exakt nivå i slutändan är dock inte så intressant utan man får ta det som det kommer. Det viktiga är att trenden fortsatt är fallande och än så länge finns inga indikationer på att den är på gång att vända.

1 kommentar:

  1. Tack för ett bra och intressant bloggande. Blir till att ta hem lite Xact Bear.

    SvaraRadera