söndag 29 juni 2008

Säsongsmönster maj-oktober del 6


I del 5 skrev jag: "Nu är vi framme i juni månad och nu bör ett negativt sentiment bita sig fast i marknaden som innebär en förnyad fallande trend. Jag förväntar mig en utveckling snarlik år 2001 och 2002 vilket innebär en nedsida på minus 20-30% de närmsta månaderna." Man kan lugnt säga att det blev ett negativt sentiment och en kraftig nedtrend under hela juni och utvecklingen ligger mellan hur det såg ut 2001 och 2002.

Faktiskt har det gått något snabbare än vad jag hade trott. Jag har ett bra tag tänkt mig att 700-nivån ska nås, men inte förrän september-oktober. Med tanke på att OMX nu bryter ned från en stor toppformation så ser det faktiskt troligt ut att den nivån nås redan om en månad. Nedgången från majtoppen blir då ungefär lika lång, i både tid och pris, som nedgången från oktobertoppen till januaribotten. Januari-maj kan ju ses som en halvvägsformation så det ser rätt tänkbart ut.

De flesta räknar nog med en större rekyl upp nu, jag tror de små som kan ske kommer slås tillbaka snabbt och skoningslöst. Oavsett så är det nog mest en tidsfråga innan 700-nivån nås och det blir nog snabbare än många tror. Även om det faller ned dit redan om en månad så ser vi troligtvis inte en större botten förrän tidigast oktober. Jag ser i princip ingenting som talar för köp i dagsläget.

8 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej, först och främst vill jag gratulera dig. Du har lyckats att bygga upp en intressant och lärorik blogg. Du kan räkna med minst två besök om dagen från min sida ;). Jag undrar om du kan ta med en TA analys om en enskild bolag. Jag förstår att du koncentrerar dig på commodities och index men du skulle kunna ha med en aktieanalys bara som ett exempel. Vi nybörjare vill lära oss mer :)

    SvaraRadera
  3. Kan inte annat än hålla med maranello.
    Kanonblogg. Så fort jag sitter framför datorn är det hit jag går, minst ett par gånger om dagen. Blir lite besviken när du hoppar över dagar.

    SvaraRadera
  4. maranello: Tack för vänliga ord, kul om bloggen uppskattas. Jag har skrivit om Ericsson, AstraZeneca och danska Vestas några gånger men får se om det kan bli lite fler aktier framöver. En stor anledning att jag inte tagit upp enskilda aktier beror på att de flesta rör sig liknande index och därför är det egentligen mest blankningar som är intressant i dagsläget. När börsen vänder upp kommer det finnas betydligt bättre förutsättningar för att swingtrada aktier på köpsidan.

    stefan: Jag försöker skriva så ofta jag har något vettigt att komma med. Jag skulle kunna lägga ut ännu fler inlägg, men jag prioriterar kvalitet (eller försök till det iaf) i första hand. Har lite idéer framöver så får se om det blir mer konsekvent med inlägg varje dag, vilket det iofs nästan är idag.

    SvaraRadera
  5. maranello: Jag har nu lagt etiketter på tidigare inlägg där jag skrivit om aktier. Du kan läsa de inläggen här: http://teknisk-analys.blogspot.com/search/label/Aktier

    SvaraRadera
  6. ok då hänger jag med. Jag föredrar att blanka också just nu. Det är främst finansaktierna, med SEB och Swedbank i spetsen, som jag blankar. Tack för länken till de tidigare inläggen och fortsätt med bloggandet.

    SvaraRadera
  7. tror du inte att vi ska bounce lite och testa 900 - 950 innan vidare nedåt

    SvaraRadera
  8. Jo jag tror/trodde att det skulle bli lite rekyl och några dagars harvande kring nacklinjen. Nu är jag mer osäker, men något upp mot 870-900 borde det kunna bli. Mykcet mer än så räknar jag inte med.

    SvaraRadera