måndag 23 juni 2008

OMXS30 24 juni


Nedtrenden håller i sig och förra rekylen blev bara cirka 30 punkter under några få dagar. I mars-april fick jag lite signaler om uppgång, men då flera längre indikatorer pekade på fortsatt nedtrend misstänkte jag att det var en tillfällig uppgång. I dagsläget ligger samtliga variabler jag tittar på i nedtrend och så länge det tillståndet består håller jag mig långt från köpknappen. Sedan toppen i maj strax under 1040 har det tappat i snabb takt, men man ska komma ihåg hur mycket det tappade på kort tid i höstas och början av året utan några större rekyler. Notera även MACD-indikatorn där det finns gott om utrymme innan det blir lika "översålt" som i november eller januari.

Kortsiktigt nu börjar vi dock närma oss marsbotten där även nacklinjen i den stora huvudskuldran finns. Faller det vidare ned mot 880-900 närmsta dagarna bör det finnas utrymme för en motreaktion, innan nacklinjen punkteras. Nya negativa positioner bör inte tas just nu utan sker bäst vid upprekyler.

Ifall någon har missat det så kan jag påminna om att mitt mål för OMX är 700-nivån. Jag vill dock poängtera att jag inte försöker pricka en exakt botten. Det vänder när det vänder och då kan man lugnt köpa in sig även om man har missat den första biten av uppgången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar