söndag 20 april 2008

OMXS30 omsättning


Lägger in en lite annorlunda bild som visar OMX-index i closediagram (svart kurva) tillsammans med omsättningen (gul kurva). Nu säger det inte så mycket om var börsen ska, men jag tänkte hålla lite koll på omsättningsutvecklingen framöver för att se om det kan ge några ledtrådar. Jag har markerat ut ett antal varningssignaler som skett tidigare. Bland annat föll volymen rejält under den sista uppgångsfasen förra sommaren. Första rekylen efter första nedgångsfasen skedde under fallande volym. Dessutom ser man en volymspik vid januaribotten och att volymen därefter successivt avtog trots att index satte en lägre botten (closekurs, ej intraday).

Volymen en enstaka dag är inte det viktigaste utan snarare att se volymutvecklingen under en viss tidsperiod. Dessutom är mitt antagande att det framför allt är divergenser som är intressanta att leta efter. T.ex. kan börsen gå upp under en lång period trots att volymen inte är jättehög. Blir det däremot en ny högre topp efter en rekyl och den nya toppen sätts med fallande volym så är det en varningssignal.
Dessutom är min uppfattning att det är lättare att se volymdivergenser vid bottnar i en nedtrend, t.ex. januari- och marsbotten. Jag kommer hålla koll på hur volymen utvecklar sig om index nu tar ut 1000-nivån. Blir det tendenser till avtagande volymer skvallrar det om att det enbart är en rekyl på nedgången.

Till sist vill jag nämna att jag i fredags fick köpsignal i ett system jag följer. De signalerna kommer inte särskilt ofta, ca. 1-2 gånger per år, vilket alltså innebär att det ofta följer en rörelse på flera månader. Man ska dock komma ihåg att träffsäkerheten ligger på ca. 65% så det blir en del falska signaler, men de gånger det blir vinst överstiger det förlusterna rejält. Dessutom tenderar dessa signaler att hålla bara en kortare tid då börsen befinner sig i en större nedtrend. Samtidigt har jag ett antal faktorer som helt motsäger att trenden vänt upp så jag avvaktar ytterligare ett tag för att låta marknaden ge bättre klarhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar