söndag 1 juni 2008

Toppkänning 3


Förra gången visade jag amerikanska S&P-index. Denna gången får OMXS30 illustrera mina tankar. Upprekylen sedan botten i mars är troligtvis över och toppen sattes 19 maj vid knappt 1037. Det fanns då tydliga divergenser som varnade att kraften inte riktigt fanns för att dra vidare uppåt. Det blev nästan också en avstämning av ett viktigt motstånd som ligger ca. 10 punkter högre upp. Min uppfattning är att många förväntat och forfarande förväntar sig att det ska orka upp en gång till mot 1050-1070, vilket jag inte tror. Efter toppen halkade det tillbaka ned en bit för att sedan rekylera upp något under förra veckan. Senaste dagarnas utveckling ser inte alls stark ut, index försökte upprepade gånger bryta upp men misslyckades.

Tittar man på MACD-indikatorn så har den stannat av men är fortfarande nedåtriktad trots flera uppdagar. Allt kan förstås hända men det ser verkligen ut som senaste dagarna varit en svag rekyl och nästa nedgångsvåg är på gång att starta rätt omgående. Notera även att index har brutit ned från och stämt av en stigande kil så det bör bli fart nedåt snart. Som jag har visat flera gånger så ser jag ca. 990 som en viktig nivå, väl under där bekräftas att en ny fallande trend etablerats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar