måndag 30 juni 2008

Juni - en rekordmånad

Jag skrev för en månad sedan att jag förväntade mig att juni skulle sluta negativt, men det blev allt lite mer negativt än vad jag trodde. Månaden slutade -14,7% vilket slår alla tidigare år senaste 25-årsperioden. Jämfört med det näst sämsta året, 2002, blev nedgången faktiskt dubbelt så stor. I USA har börserna haft sin sämsta junimånad sedan 30-talet när en stor börskrasch skedde.

Här nedan är en topp-5 lista över sämsta juni genom åren. Då ska man dock tänka på att beräkningen är gjord på slutkurs sista juni jämfört med slutkurs sista maj. Det säger ingenting om hur OMX har rört sig under månaden. T.ex. föll det som mest -15,9% i juni 2002, men återhämtade sig mot slutet av månaden. Inom parantes anges hur efterföljande juli har gått respektive år. I snitt har avkastningen varit -2,6% under juli, men det är bara fyra tillfällen. Tittar man på alla 11 år där juni slutat minus får man fram en snittavkastning på 0,2% på efterföljande juli månad, vilket inte heller är särskilt bra.

2008: -14,7%
2002: -7,9% (-11,0%)
1992: -7,7% (-5,5%)
1994: -7,1% (+7,3%)
2001: -5,1% (-1,2%)

2 kommentarer:

  1. Intressant! Har du koll på hur de julimånader följt direkt på dessa nedgångar har blivit?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har lagt till information om det i inlägget nu. Imorgon kommer mer information om hur juli månad brukar se ut oavsett föregående juni.

    SvaraRadera