torsdag 26 juni 2008

OMXS30 27 juni


OMX är nu nere vid nacklinjen och min tanke är en liten motreaktion (begränsad till 20-40 punkter), men efter dagens svaga stängning lutar det åt att det bryter ned från formationen redan under fredagen. Faktiskt så stängde index under nacklinjen redan under torsdagen om man ser till enbart stängningskurser, räknat på hela staplar saknades det några ynka punkter. Det här är en såpass stor toppformation så lite slagig utveckling en bit under och ovanför stödet vore inte konstigt. I ett kortare tidsperspektiv, t.ex. 60-minutersgraf, är det ett rejält tryck ned helt utan tillstymmelse till rekyl så här långt men det är förstås ovanligt att det faller rakt ned en längre tid.

Min uppfattning är alltså att börsen snart kommer bryta ned ordentligt och för att upprepa mig väntar jag mig att de närmsta månaderna blir rejält negativa. Kortsiktigt dock osäkert då det redan fallit mycket på kort tid och befinner sig vid nivåer där det bör ske ett försök att "försvara" stöden. Bra längre köplägen får man nog däremot vänta med ett bra tag till innan den här nedgången är över.

5 kommentarer:

  1. För att HS-en ska slå in bör väl riktkursen beräknas till ca 500? Troligt scenario?

    SvaraRadera
  2. tiberg: Jag får fram ungefär 590 som målnivå. Då räknar jag inte punkter mellan huvud och nacklinje utan procent genom att dra en linje där och sätta en lika lång linje från nacke ned till mål. Men som jag skrivit tidigare är exakt målnivå inte det mest intressanta i dagsläget. För egen del är HS:n bara en sak jag tittar på, minst lika viktigt är säsongsmönstret och trenden i sig. Även om HS:en inte når sitt mål så har man helt enkelt alldeles för dåliga odds att köpa just nu.

    Om 500-600 är troligt, ja varför inte? Det är i alla fall troligt med betydligt lägre nivåer närmsta månadern. Sedan får vi se vart det hamnar, men än så länge finns det ingen riktigt "panik" i marknaden så betydligt lägre nivåer än dagens kommer vi nog få se.

    SvaraRadera
  3. Kolla även inlägget nedanför här, "Lite perspektiv...". Även om många aktier rasat ordentligt finns det faktiskt utrymme för ytterligare rejäla nedgångar, sedan får värderingar och direktavkastningar säga vad de vill. Graferna visar tydligt att något är fel.

    SvaraRadera
  4. Intressant att ta del av dina analyser. Själv arbetar jag uteslutande med trendföljning och systematisk handel, men har full rspekt för de som hittar framgångsrika strategier i kursformationer, stöd&motstånd, reaktionsdatum etc. Oavsett vad man har för strategi så har man rätt ibland och fel ibland. Det som skiljer agnarna från vetet är hur man hanterar båda dessa situationer!

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  5. onsdagsfonden: Jag arbetar både halvsystematiskt och systematiskt skulle man kunna säga. Jag har ett komplett tradingsystem i OMX, men det har jag inte tid/möjlighet att trada just nu. Jag har även några fristående setups jag tradar rent mekaniskt. Sedan när det gäller längre swingar i t.ex. PPM så använder jag mig av ett par systematiska signaler, men väger även in säsongsmönster etc.

    Jag var inne och läste lite på din sida, den är bokmärkt nu, verkar riktigt bra!

    SvaraRadera