tisdag 4 november 2008

Säsongsmönster november-april

Börsen har nu gått in i en period som ofta innebär stigande kurser under flera månader. Det skiljer sig förstås åt varje år, men för enkelhetens skull är det indelat i två 6-månadersperioder där vi har november-april som den starka perioden och maj-oktober som den svaga perioden. Förra året märktes det dock inte mycket av säsongsmönstret då OMX föll en hel del under vintern. Jag antar att det också är en bidragande orsak till att många förkastar säsongsmönster och andra anomalier som kan ge en överavkastning. Blir det misslyckat en eller två gånger så anser många att det slutat fungera, eller att det aldrig har fungerat. Det krävs egentligen inte särskilt mycket eftertanke för att inse att det inte finns några strategier som alltid fungerar. De flesta strategier fungerar dessutom i varierande grad under vissa perioder, men jag ska inte gå in djupare på det just nu.



Grafen ovan visar tydligt skillnaden i avkastning sedan 1984 om man valt att gå in i OMXS30 under den starka respektive den svaga perioden. Det syns tydligt hur perioden november-april historiskt utklassat maj-oktober och faktiskt skulle man i nuläget ligga en bra bit före den totala avkastningen för OMXS30 om man legat investerad konstant senaste 24 åren. Det innebär alltså att man haft en bättre avkastning än OMX trots att man bara legat investerad 6 månader om året! Det ska nämnas att jag inte tagit hänsyn till utdelningar som brukar ske på vårkanten, men samtidigt har jag heller inte räknat med att eventuell avkastning på ränteplaceringar under den svaga perioden.

3 kommentarer:

  1. Håller på att göra mina egna analyser men kollar alltid in denna sidan efteråt. Jätteintressant blogg.

    SvaraRadera
  2. Detta har inte med OMX att göra, men du brukar ju även titta på guld och olja. Jag tycker det håller på att bildas en fin svagt nedåtriktad trendkanal för guldet, med nu vändning upp mot knappt 900 beroende på tidsperspektivet. Utveckla gärna kring det.

    SvaraRadera
  3. tranquillity: Jag ska lägga in lite om guldet snart, håller lite koll på det men tycker det börjar se väldigt toppigt ut faktiskt.

    SvaraRadera