söndag 9 november 2008

OMXS30 vecka 46


Lite tankar inför veckans börsrörelser som säkert innebär fortsatt volatilitet. Till att börja med är trenden kraftigt ned och kommer vara så ett bra tag framöver. Min utgångspunkt är också att OMX minst ska ner till botten från 2002 (400) vilket gör att det finns en betydande nedsida kvar. Jag anser därför att man bör vara fortsatt försiktig på köpsidan, med undantag för lite mer kortsiktig trading. Man kan argumentera för att man någon gång måste köpa när det väl gått ner så mycket, att värderingarna är så låga etc. men enligt mitt synsätt köper jag hellre när det faktiskt har börjat vända upp på allvar. Kortsiktigt har vi förstås fått en viss vändning, men än så länge är det inte mer än en rekyl liknande de vi sett några gånger tidigare under nedgången.

Längre fram är det alltså troligt med betydligt lägre nivåer, frågan nu är om rekylen orkar hålla i sig ytterligare ett tag eller inte. Det finns ett antal faktorer som talar för att det kan nå lite högre nivåer och siktet är då 750-800. I oktober var det rejäl panik och ett flertal dagar där nästan alla vräkte iväg sina aktier vilket ledde till "utmattning" och en skarp rörelse åt andra hållet, vilket ofta markerar en botten. Samtidigt är vi nu inne i den säsongsmässigt starka perioden och förhoppningsvis ger det lite stöd närmsta månaderna.

Troligt är dock att det behövs lite mer paus efter den snabba uppgången och jag tänker i alla fall inte stressa in i en köpposition utan först se hur det utvecklar sig under veckan. Senaste månadens utveckling är en bred konsolidering och köp görs helst mot nedre delen av konsolideringen medan man säljer i övre delen. Skulle det bryta upp över 720 nu rätt omgående tror jag det riskerar att snabbt falla tillbaka och ge en falsk signal. Det är mer sunt med en tids konsolidering eller viss nedgång mot 620-640 innan det tar fart uppåt igen. I veckografen skulle det innebära att det kan bli en 123-low, men vi får se framöver.

6 kommentarer:

  1. Här kan du läsa mer om 123-setups:

    http://www.trade2win.com/traderpedia/1-2-3_formation

    SvaraRadera
  2. Tjena, varför ska vi ner till 400 nivån? Vilka är argumenten? Den huvud/skuldra formation som det det pratades om tidigare fullbordades väl runt 575 på omx30? Vi var ju där! Räcker inte det?

    SvaraRadera
  3. Ja toppformationen är fullbordad och kanske räcker det så. Det är flera anledningar till att jag tror vi kommer få se 400-nivån framöver, vilket jag kan utveckla i ett senare inlägg. Bland annat så ser jag det som en stor "konsolidering" de senaste 10 åren där topparna år 2000 och 2007 är i övre delen. Nedre delen av konsolideringen är botten från 2002 och optimalt får vi nu en lika stor nedgång från 2007-topppen som det var från 2000-toppen.

    Det är ett liknande scenario vi hade på t.ex. 70-talet då börsen gick sidledes i ett brett intervall under väldigt många år. Det hade då föregåtts av en kraftig bullmarket under lång tid och vi är nu i ett liknande läge där vi haft en enorm bullmarket sedan 80-talet.

    Tittar man på USA-index så har de nästan varit nere vid sina bottnar från 2002 och jag skulle tro att de stora köparna inte vill gå in förrän de har testats av ordentligt. Om det sker (faller under 2002-botten) så kommer det skaka ur många ur marknaden och många kommer tröttna på aktier.

    SvaraRadera
  4. Rekommenderar även inlägget "Dow Jones 1900-2008 där jag resonerar lite mer kring detta:

    http://teknisk-analys.blogspot.com/2008/10/dow-jones-1900-2008.html

    SvaraRadera
  5. Hej håller med dig om allt.
    Steff66

    SvaraRadera