söndag 16 november 2008

OMXS30 vecka 47


Börsen rörde sig ungefär som väntat under föregående vecka och föll tillbaka ned mot 620-nivån. Som de flesta har lagt märke till så har en potentiell bottenformation bildats den senaste månaden i form av en omvänd huvudskuldra. Index står nu och väger ifall det ska bli ytterligare några veckors positiv börs, eller om det ska falla ned mot ny årslägsta igen. Min bedömning är fortsatt att det minst ska till ett försök att bryta upp från bottenformation, vilket alltså innebär att det tar sig upp mot i alla fall 720. I veckografen börjar det skönjas bildandet av en 123-low och det är helt klart positivt att index har hållit sig ifrån årslägsta nu under ett antal veckor.

Det finns gott om andra saker som talar för ett positivt scenario. Bland annat har det rasat ordentligt nu i många månader utan någon större rekyl och det är ovanligt att det konstant pressas ned på det viset. Dock har vi en marknad som är svår att jämföra med så många tidigare tillfällen, men "normalt" sett så borde vi få en rekyl upp mot 750-800. Man kan tydligt se att det var kraft i den uppgång som startade i oktober och nedgången senaste veckan ser ganska vek ut när man granskar MACD, läs mer om mina tankar kring det här.

Som jag skrev för några dagar sedan är en bra bekräftelse när MACD i dagsgrafen på nytt vänder upp, vilket det inte orkade i fredags på grund av den svaga stängningen. Inför kommande vecka vore det bra om det håller sig ovanför 620, men en tillfällig dipp mot 600-610 är ingen fara även om det då börjar osa lite bränt. Risken finns då att huvudskuldran helt misslyckas och index snabbt rasar ned mot årslägsta. Närmsta dagarna kommer ge mer klarhet men i dagsläget är min bedömning att det är högre sannolikhet för att en ny uppgångsperiod är på gång. För att undvika missförstånd vill jag som vanligt bara poängtera att det fortfarande är en rejäl bear market och eventuella köp bör fortsatt vara för kortare trading. Det kommer en tid när man kan investera i de flesta aktier och se de trenda uppåt under lång tid, men än är vi inte där.

4 kommentarer:

  1. Jag tittade på SnP500 från bear market tiderdna 1929, 1974 och 2001. Mätte hur lång tid det tog från att index gick under 200 dagars medelvärde tills det att index återigen noterades över.
    I medeltal tog det 2 år. Vår bear market har varat i nästan exakt 1 år.
    Jag förväntar mig en tydlig rekyl upp - när börsen prisar in ett bättre Q3 än vad som utmålas nu. Sedan kan börserna falla igen - framemot mars - när förväntningarna på Q3 grusas.

    SvaraRadera
  2. det är vad jag säger, och ser, men lite tidigt ut kanske

    men o andra sidan en omvänd H&S kan paja och gör nåt så inhelvetes ont, cayman

    SvaraRadera
  3. " Det kommer en tid när man kan investera i de flesta aktier och se de trenda uppåt under lång tid, men än är vi inte där."

    / Bäste Evil. MKT bra blogg.

    Men jag är en enkel person, så 2 raka frågor

    1 Enl ovan " ". När är vi där ?

    2 Hur mycket mera sjunker OMX ( till som djupast)?

    / Jag menar då, ungefärligen !, i båda avseendena.

    Vore glad för ett svar, då få andra verkar våga vara såpass raka, som du är.

    SvaraRadera
  4. Det var 2 raka frågor, men tyvärr svåra att ge något svar på då ingen av oss kan se in i framtiden :)

    Men det finns lite olika saker att titta på för att åtminstone göra en kvalificerad bedömning. Som första kommentaren här ovan skriver så är nuvarande bear market än så länge faktiskt ganska kort i tid så en större botten är det kanske inte tal om förrän om 6-12 månader.

    Sett i ett större perspektiv så rör vi oss i en jättekonsolidering där toppen år 2000 markerade slutet på en 20 år lång bullmarket. Ser man till tidigare sådana här "konsolideringar" så har de varat under 10-15 år så nästa RIKTIGT stora bullmarket startar kanske någon gång 2010-2015. Man har kanske ingen direkt praktiskt nytta av sådan information, men det indikerar ändå att man kanske ska vara beredd på stora svängningar i ytterligare några år och att det inte funkar att bara köpa aktier och göra vinst.

    När vi är vid en större botten återstår att se och för min egen del kommer jag invänta lite bekräftelser på att så sker. Vad man bland annat kan titta på är 200-dagars medelvärde som i dagsläget pekar kraftigt nedåt. När det vänder och börjar trenda uppåt så har vi förhoppningsvis en rejäl börsuppgång framför oss. Det är förstås en laggande indikator och börsen kommer då redan ha dragit en del från botten, men man måste inte pricka in exakta botten. Hellre att invänta en upptrend och ha en högre sannolikhet för att det fortsätter upp. Förhoppningsvis kan man ändå komma in lite närmre botten med hjälp av lite andra saker.

    Som jag skrivit i tidigare inlägg så bedömer jag i dagsläget att OMX riskerar att falla ned mot botten från 2002 som ligger strax ovanför 400 och troligtvis blir det ytterligare lite lägre mot 350. Så ska jag ge ett rakt "svar" på fråga 2 så är min gissning att vi kommer få se OMX under 400 under nästa år och tidsmässigt under hösten. På längre sikt börjar det trots allt se ut som riktigt bra köpläge, men 6-12 månader och 300 punkter i index kan göra en stor skillnad...

    SvaraRadera