fredag 21 november 2008

OMXS30 21 november


OMX har brutit ner och mitt positiva scenario har förstås blivit felaktigt. Vad man kan konstatera är att index sedan toppen är -56% räknat på stängningskurser och än så länge är årslägsta från den 27 oktober. Utan tvekan är den här globala krisen en av de värsta på mycket länge och börsen visar det tydligt genom att ha slagit flera smått otroliga rekord i år, vilket beror på den rekordhöga volatiliteten. Övergripande är nedgången dock rätt lik flera tidigare stora nedgångar, vilket syns i nedanstående inlägg.

Med risk för att sticka ut hakan lite väl mycket nu så ser jag faktiskt vissa saker som talar för att hela nedgången börjar gå mot sitt slutskede. Det är dock ingen idé att gå händelserna i förväg för stora bottnar tar ofta en längre tid att bilda på flera veckor till flera månader och man gör säkrast i att invänta bekräftelser. Mer information om detta i senare inlägg, först måste säljtrycket i ett kortare tidsperspektiv börja avta.

Det är nog lätt att uppfatta som att jag varit lite väl positiv den senaste tiden, och det har visat sig vara misslyckat senaste veckan. Som jag ser det gäller det dock att inte bli fartblind i ett sådant här läge. Självklart kan det falla mycket mer men det vore smått otroligt om det fortsätter ner med den här takten och den här kraschen blir då outstanding vid en jämförelse. När jag tidigare i år varnade för rejäla nedgångar (vilket jag inte var ensam om), var nog många skeptiska till de nivåer som då nämndes för sentimentet var fortfarande alltför bullish. Nu har det snarare svängt om och få vågar tro på någon uppgång utan att det krävs en urblåsning på ytterligare flera hundra punkter. Kom ihåg att det inte ens under depressionen gick spikrakt ner, nedgången då hade ett flertal större rekyler insprängda.

Det behöver inte betyda att det måste bli en rekyl just nu (vilket vi har sett bevis på den senaste veckan), men med tanke på att det finns en mängd divergenser, och nu även tecken på utmattning i utförsäljningarna, ser jag fortfarande en bra möjlighet till försiktiga köp, om vissa saker faller på plats! (se nedan). Tyvärr medför volatiliteten att det kan svänga många procent i fel riktning utan att egentligen förändra scenariot, så det viktigaste är att hantera sin positioner på ett bra sätt.

Till sist lite kommentarer till grafen som är en jämförelse med botten 2006 och nuläget. Läget är förstås ett helt annat nu då vi är i en bear market medan det 2006 fortfarande var en bull market, men det finns liknande tendenser i indexrörelsen nu. Efter en kraftig upprörelse (punkt 4 till 5) faller index snabbt tillbaka ned, men MACD bekräftar inte den rörelsen. Det har skett några tillfällen tidigare i år vilket jag visade i inlägget 13 november. Det här tyder alltså på att nedrörelsen i oktober var den kraftigaste och att det vi ser nu är ett återtest av botten. Vad som krävs nu är att det kommer en eller flera uppdagar som vänder upp MACD-kurvan, så länge det inte sker kan man lika väl stå vid sidan av. Misstaget jag själv begick var att försöka komma in tidigare i rörelsen genom att tajma i ett kortare tidsperspektiv. Notera för övrigt att torsdagens stapel återigen var en "hammer", vilket skedde även i tisdags men den följdes aldrig upp. Så länge MACD pekar ner är jag alltså neutral men så fort den vänder upp är det ett bullish scenario som gäller.

8 kommentarer:

  1. Hej! Jag har precis börjat läsa din blogg och jag tycker den är bra.
    Ger seriöst intryck.
    Tydlig och ärlig.

    Keep up the good work... / EF

    SvaraRadera
  2. Vilka program använder du dig av? Har själv vikingen börs men jag tycker den saknar instrument.

    SvaraRadera
  3. Johan: Jag använder just Vikingen en del. Sedan gillar jag stockcharts.com, finns en del bra verktyg där och framför allt snygga grafer. Är det något specifikt du saknar i Vikingen?

    SvaraRadera
  4. Håller som vanligt med dig i din analys...

    Men om vi lyfter blicken lite längre fram - vad kommer då?

    Vad säger du om potentiella dubbeltoppar?

    Jag har noterat dessa i många index. Bla sp500, omx osv.

    Om dom är tillräckligt giltiga så ser det inte bra ut på längre sikt.

    sp500 skall då ned till 100 eller lägre!!!
    omx skall då ned till -400 eller lägre!!!

    (omvänd split är nödvändig för omx)

    Jag tolkar dom som riktigt långa dubbeltoppar. Frågan är om någon annan gör det?

    SvaraRadera
  5. Dubbeltoppen i VIX säger att botten är nådd!!!!!!!

    SvaraRadera
  6. profitrazor: Jo ett mardrömsscenario är ju att nedgången är långt ifrån klar och att det ska ned lika mycket om 02-lows inte håller. Man måste dock räkna på det i logskala, alltså procentuellt. Då är det i värsta fall runt 400 för S&P 500 och 150 (!) för OMX, men så illa får vi verkligen hoppas att det inte blir för då kommer världsekonomin åka in i en rejäl depression.

    Jag ser faktiskt början till positiva signaler som indikerar att det kan vara en stor botten som är på gång..men det kommer ta tid innan den är klar och innan bekräftelser på en upptrend kommer. Tills vidare är det "bara" en upprekyl jag letar efter och så får man ta det ett steg i taget. Om mardrömsscenariot kommer i spel så får man försöka hantera det, men just nu är det inte läge att vara stor-baissare enligt mig.

    SvaraRadera
  7. Jag har läst analyserna ett par veckor. Världsklass! Stort tack.

    SvaraRadera
  8. Du har helt rätt.
    Man bör räkna i procent.

    Jag daytradar omx termin och räknar där alltid med absoluta tal.

    Det fungerar givetvis sämre i längre tidsperpektiv.

    Jag väntar precis som du på en upprekyl. Men det är intressant att se vad som eventuellt kan komma lite längre fram.

    Om det är dubbeltoppar vi ser så är prisobjektiven:
    sp500 = 400
    omx = 150
    det som man _minst_ skall förvänta sig.

    Nedgångar kan bli multiplar av dessa.

    Ett riktigt skräckscenario men inte helt osannolikt...

    SvaraRadera