torsdag 17 juli 2008

Oljan 17 juli


Oljan har tappat nära -10% på endast två dagar vilket har gett rekyl på börserna då stort fokus senaste månaderna legat på minsta rörelse i oljepriset. När jag skrev om oljan för några månader sedan så förväntade jag mig en topp, vilket blev helt felaktigt. Då låg oljan runt 120 dollar och har sedan dess fortsatt upp till 147,90 som högst. Scenariot med en större korrektion kvarstår dock och faktum är att oljan nu har varit uppe och slagit i taket i sin stora trendkanal, se inlägget "Oljan toppar" för graf.

Vad jag missbedömde då, för några månader sedan, var att oljan knappast skulle försvagas medan börsen faller. Med tanke på att jag räknar med att börsen fortsätter ned några månader till så kanske oljan biter sig fast runt 130-160 ett tag till. Jag tror däremot inte att det finns särskilt mycket utrymme kvar på uppsidan för den här gången. Jag bedömer att en korrektion på 30-40% är på gång, kanske kommer den ungefär samtidigt som börsen sätter en större botten. Kortsiktigt kan man se en tydlig negativ divergens som bildats senaste 2 månaderna och kursen har sökt sig ned till 50-dagars medelvärde. Troligtvis ser vi en motreaktion tillbaka upp inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar